Μελέτη των Αιτιών Οδικών Ατυχημάτων με εμπλοκή Δίκυκλων Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Ποδηλάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Το ερευνητικό έργο «SaferWheels»

Τον Δεκέμβριο του 2014, κατόπιν υποβολής σχετικής πρότασης προς τη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της Ε.Ε., ανατέθηκε στην κοινοπραξία της οποίας μέλος αποτελεί το ΕΚΕΤΑ/Ι.ΜΕΤ, η εκτέλεση του έργου με ακρωνύμιο «SaferWheels» και τίτλο «Μελέτη των Αιτιών Οδικών Ατυχημάτων με εμπλοκή Δίκυκλων Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Ποδηλάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση». Το έργο αυτό αποτελεί σημαντική δράση για την Κοινότητα αλλά και τη βιομηχανία, διότι η τελευταία σχετική δράση πραγματοποιήθηκε στην Ευρώπη την περίοδο 09/1999-09/2001 (ερευνητικό έργο MAIDS) και τα δεδομένα αυτά πια δεν είναι αντιπροσωπευτικά των σύγχρονων κυκλοφοριακών συνθηκών και της τεχνολογίας των οχημάτων.

 

Το έργο θα διαρκέσει 3 χρόνια (μέχρι τις 23/12/2017), κατά τη διάρκεια του οποίου οι συμμετέχουσες ομάδες καλούνται να συλλέξουν δεδομένα 500 νέων οδικών ατυχημάτων από έξι Ευρωπαϊκά κράτη: Ολλανδία, Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Πολωνία και Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, το ΕΚΕΤΑ/Ι.ΜΕΤ. καλείται να συλλέξει περίπου 80 ατυχήματα μοτοσυκλετών και σκούτερ και 5 ποδηλάτων. Η περιοχή μελέτης έχει επιλεχτεί εκείνη της Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης. Η συλλογή των πληροφοριών θα γίνεται κατόπιν συγκατάθεσης των εμπλεκομένων και ανεξάρτητα από τις διαδικασίες που ακολουθούν οι Αρχές. Πρόσβαση στα δεδομένα θα έχει μόνο ο επιστημονικός υπεύθυνος του έργου Δημήτρης Μαργαρίτης και ο ίδιος θα αναλάβει τη φύλαξη των πληροφοριών σε προσωπικό και ασφαλισμένο χώρο στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΤΑ. Οι πληροφορίες, αφού ψηφιοποιηθούν και ανωνυμοποηθούν, θα εισάγονται σε ειδική βάση δεδομένων, αποκλειστικής χρήσης της κοινοπραξίας, σε κωδικοποιημένη – αριθμητική – μορφή.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω αλλά και τη σημαντικότητα της συγκεκριμένης μελέτης για τη μείωση των ατυχημάτων και των επιπτώσεων αυτών στην ποιότητα της ζωής και στην κοινωνία γενικότερα, θα παρακαλούσαμε θερμά τους φίλους δικυκλιστές που τυχόν έρθουμε σε επαφή μαζί τους για τη μελέτη του τροχαίου ατυχήματος που ενεπλάκησαν, να συνεργαστούν μαζί μας χωρίς να υπάρχει η υποψία για διαρροή εμπιστευτικών πληροφοριών. Όπως αναφέρθηκε και προηγούμενα, η μελέτη του Ι.ΜΕΤ. είναι ανεξάρτητη από εκείνη που διεξάγει η Εισαγγελία και η ανακριτικοί υπάλληλοι της Τροχαίας. Η μέχρι τώρα εμπειρία, στα πλαίσια του έργου, από την επαφή με δικυκλιστές θύματα τροχαίων είναι πολύ θετική. Οι δικυκλιστές ανταποκριθήκαν με ενθουσιασμό, συνειδητοποιώντας ότι το κίνητρο της μελέτης είναι η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων με μοτοσυκλέτες αλλά και ο περιορισμός της σοβαρότητας των τραυματισμών. Σημαντική παράμετρος στη μελέτη αυτή είναι ότι ο δικυκλιστής και το δίκυκλο είναι το σημείο αναφοράς και όχι άλλου είδους οχήματα!

Το Ελληνικό Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.)

Το Ελληνικό Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.) ιδρύθηκε με το ΠΔ77/2000 κάτω από την ομπρέλα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Ε.Κ.Ε.Τ.Α.). Το Κέντρο τελεί υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (Γ.Γ.Ε.Τ.) του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων.

Το Ι.ΜΕΤ. αποτελεί έναν πρωτοπόρο, διεθνώς αναγνωρισμένο και καταξιωμένο φορέα έρευνας στην Ελλάδα. Από την ίδρυση του έως σήμερα προσφέρει βασική και εφαρμοσμένη έρευνα, αλλά και υψηλού επιπέδου τεχνικές υπηρεσίες στον τομέα των μεταφορών. Έχει αναγνωριστεί ως κέντρο αριστείας σε πολλούς τομείς των Μεταφορών (μεταξύ των οποίων στην Οδική Ασφάλεια, μέσω υλοποίησης έργου ΑΡΙΣΤΕΙΑ το 2002 από τη Γ.Γ.Ε.Τ.), και είναι πλέον ένα αναγνωρισμένο κέντρο έρευνας και καινοτομίας στις Μεταφορές σε όλη την Ευρώπη.

Το I.MET. είναι μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας (Ε.Σ.Ο.Α.), το οποίο αποτελεί συμβουλευτικό όργανο του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και αποτελεί τον σύνδεσμο επικοινωνίας και αντιπροσώπευσης των διάφορων κοινωνικών ομάδων με το Υπουργείο σε θέματα που αφορούν στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Ο Δημήτρης Μαργαρίτης (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.), επιστημονικός υπεύθυνος του έργου SaferWheels, είναι μέλος της Ευρωπαϊκής βάσης δεδομένων ατυχημάτων «CARE: Community Road Accident Database», (δράση υπό την αιγίδα της Ε.Ε.) και έχει συμμετέχει σε δεκάδες σχετικά ερευνητικά έργα στην Ελλάδα και Ευρώπη. Είναι επίσης μέλος της Επιτροπής Δημοσίων Σχέσεων της FIM Europe, εστιάζοντας σε θέματα Οδικής Ασφάλειας και Προστασίας του Περιβάλλοντος.

  • motoe
  • FEMA
  • fim
  • fim europe