Γιατί η απαγόρευση των «ηχηρών» μοτοσυκλετών στο Τιρόλο θα είναι αναποτελεσματική

Ο Dolf Willigers της FEMA εξετάζει τις απαγορεύσεις μοτοσυκλετών στην Αυστρία και επισημαίνει κάποια ελαττώματα στην έρευνα που οδήγησε σε δραστικές συνέπειες για τους μοτοσυκλετιστές.

Από τις 10 Ιουνίου 2020 έως τις 31 Οκτωβρίου 2020 ορισμένοι γνωστοί δρόμοι στην Αυστρία θα είναι κλειστοί σε όλες τις μοτοσυκλέτες με καταχωρημένη ηχητική εκπομπή άνω των 95 dB (A). Αυτοί δεν είναι καθόλου τυχαίοι δρόμοι:
 
- B 198 Lechtalstraße από Steeg (κρατικά σύνορα Vorarlberg) έως Weißenbach am Lech
- B 199 Tannheimerstraße από Weißenbach am Lech προς Schattwald (εθνικά σύνορα Γερμανία)
- L 21 Berwang-Namloser Straße από Bichlbach προς Stanzach
- L 72 Hahntennjochstraße 2ο μέρος από Pfafflar προς Imst (επάνω στο Passo)
- L 246 Hahntennjochstraße 1ο μέρος από Imst έως το Passo Hahntennjoch
- L 266 Bschlaber Straße από Elmen προς Pfafflar.
 

Αυτοί οι δρόμοι είναι πολύ δημοφιλείς για τους μοτοσυκλετιστές λόγω της γραφικής θέας, αλλά ίσως ακόμη περισσότερο επειδή είναι απλώς υπέροχοι δρόμοι για οδήγηση. Παρόλο που πολλοί από αυτούς τους μοτοσυκλετιστές προέρχονται από την Αυστρία, υπάρχουν και πολλοί που προέρχονται από άλλες χώρες, και γι 'αυτό η FEMA συμμετέχει σε αυτό.

Ιστορικό αυτού του μέτρου είναι οι πολλές καταγγελίες σχετικά με την εκπομπή ήχου που προκαλούνται από μοτοσυκλέτες, από κατοίκους της περιοχής Reutte (35.532 κάτοικοι) στο Τιρόλο. Επειδή οι αρχές δεν μπορούν απλώς να κλείσουν δρόμους για ορισμένες κατηγορίες χρηστών του δρόμου, ξεκίνησαν έρευνα σχετικά με το βαθμό της ενόχλησης του θορύβου που προκαλείται από τις μοτοσυκλέτες. Η έρευνα βασίζεται σε συνεντεύξεις με 571 άτομα που ζουν στην περιοχή Reutte. Πριν ξεκινήσουν οι συνεντεύξεις, οι κάτοικοι της περιοχής Reutte ήταν καλά προετοιμασμένοι με άρθρα σε περιφερειακές εφημερίδες, κάλυψη στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση, δημόσιες ανακοινώσεις κ.λπ. οι ερωτηθέντες επιλέχθηκαν για να διασφαλίσουν την εκπροσώπηση όλων των τάξεων ηλικίας, φύλου, εκπαίδευσης κ.λπ. Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν το 2018, η ερευνητική έκθεση δημοσιεύθηκε το 2019. Οι ερευνητές μέτρησαν επίσης τον ήχο της κυκλοφορίας στην περιοχή.

 Ο Πίνακας 1 δείχνει μια σχετικά χαμηλή εκπομπή ήχου από μοτοσυκλέτες, σε σύγκριση με άλλα είδη κυκλοφορίας καθ 'όλη τη διάρκεια του έτους. Αυτοί οι αριθμοί είναι μέσοι αριθμοί. Τα επίπεδα ήχου από την κυκλοφορία κυμαίνονταν πολύ από λιγότερο από 10 dB έως 80 dB.

Άλλα σχήματα δείχνουν επίσης ότι οι μετρημένες τιμές από τον θόρυβο που προκαλείται από μοτοσυκλέτες είναι μικρότερες από εκείνες από αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία ή αγροτική κίνηση. Οι ερευνητές δείχνουν έναν πίνακα με τη σχέση μεταξύ της ταχύτητας και των επιπέδων ήχου για διαφορετικά είδη οχημάτων που δείχνουν το χαμηλότερο επίπεδο εκπομπών ήχου για μοτοσικλέτες (Σχήμα 1).

Οι ερευνητές προσαρμόζουν τα επίπεδα που δίδονται στο CNOSSOS-EU με +4 dB για μοτοσυκλέτες, διότι κατά την άποψή τους παραμελήθηκε ο θόρυβος κίνησης και ο θόρυβος κύλισης στο CNOSSOS-EU. Η έκθεση καθιστά σαφές ότι, παρά τις χαμηλότερες μετρημένες τιμές, η ενόχληση από τις εκπομπές ήχου από μοτοσυκλέτες στην περιοχή είναι ένα πραγματικό πρόβλημα: το 44% των πληθυσμών αισθάνεται πολύ ενοχλημένο από τις εκπομπές ήχου μοτοσυκλέτας. Μόνο το 16% αισθάνεται πολύ ενοχλημένο από τον ήχο των αυτοκινήτων και 21,5% από τον ήχο των LHV και λεωφορείων. Συνολικά, το 26% των κατοίκων αισθάνεται πολύ ενοχλημένο από τις εκπομπές θορύβου από την οδική κυκλοφορία γενικά. Ένα άλλο πράγμα που ξεχωρίζει είναι ότι οι ερωτηθέντες έδειξαν ότι ήταν ήδη πολύ ενοχλημένοι από τον ήχο των μοτοσυκλετών με πολύ χαμηλότερη ένταση από ότι με τα αυτοκίνητα: ήδη με ένταση 40 dB (A) ο ήχος των μοτοσυκλετών βιώθηκε πολύ ενοχλητικά από το 50% των ερωτηθέντων, ενώ με αυτοκίνητα μόνο το 10% βιώνει αυτό το επίπεδο ήχου ως ενοχλητικό.
 
Δεν αποτελεί έκπληξη ότι σχεδόν το 74% θεώρησε τον ήχο των μοτοσυκλετών πιο ενοχλητικό από τον ήχο των αυτοκινήτων. Ειδικά η υψηλή συχνότητατου ήχου των μικρών σπορ μοτισυκλετών ενοχλούσε τους ερωτηθέντες. Δεν ενδιαφερόταν πάρα πολύ για μεγάλες μοτοσυκλέτες με κινητήρες χαμηλής συχνότητας. Αυτό θα μπορούσε να σχετίζεται με το γεγονός ότι οι μοτοσυκλέτες κατά 46% θεωρούνται λιγότερο διακριτικές σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα και ότι η πλειονότητα των ερωτηθέντων (52%) αισθάνεται συγκεκριμένα ότι κινδυνεύει από τις μοτοσυκλέτες. Από τους ερωτηθέντες το 52% απάντησε ότι ένιωθαν «gefährdet» (κινδυνεύουν) από μοτοσυκλέτες. Ένα άλλο γεγονός που έχει σημασία είναι ο αριθμός των μοτοσυκλετών. Σύμφωνα με τον ιστότοπο του «Land Tirol» «Σε ορισμένες ημέρες, ο αριθμός μετρά έως και 3.300 μοτοσικλέτες στο L 246 Hahntennjochstraße. Αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 70%. του συνολικού όγκου της κυκλοφορίας". Αυτό επίσης σημαίνει ότι περίπου κάθε 12 δευτερόλεπτα περνά μια μοτοσυκλέτα, πολλές από αυτές οδηγούνται από μοτοσυκλετιστές που τους αρέσει να ασκούν τις δεξιότητές τους στους δρόμους με στροφές.
 
Οι ερευνητές αναφέρουν επίσης μια στατιστική σχέση μεταξύ της ενόχλησης από τον θόρυβο και της ποιότητας ζωής. Ωστόσο, ενώ αναφέρουν μια αιτιώδη σχέση μεταξύ αυτών, υποθέτουν ότι η ποιότητα ζωής επηρεάζεται αρνητικά από τον ήχο της κυκλοφορίας χωρίς να θεωρεί ότι είναι επίσης δυνατή η αντίστροφη αιτιότητα και ότι κάποιος που ήδη δεν αισθάνεται καλά μπορεί να ενοχλείται περισσότερο από τον κυκλοφοριακό θόρυβο σε σχέση με κάποιον που είναι πιο ευτυχισμένος.
 
Η πλειονότητα των ερωτηθέντων κατέστησε σαφές ότι δεν είχαν τίποτα εναντίον της μοτοσυκλέτας αυτής καθ' αυτής. Το 73% απάντησε ότι καταλαβαίνουν ότι η μοτοσυκλέτα δίνει ένα αίσθημα ελευθερίας, και το 49% ότι έχει θετική επίδραση στον τουρισμό. Ταυτόχρονα, το 68% θεώρησε ότι η κυκλοφορία μοτοσυκλετών προκάλεσε μεγάλη ενόχληση στους ανθρώπους και επιβάρυνση για το περιβάλλον. Ωστόσο, το 55% των ερωτηθέντων θεώρησε ότι η απαγόρευση της μοτοσυκλέτας θα ήταν απαράδεκτη διάκριση. Στις τρεις πρώτες θέσεις των μέτρων που θα πρόκριναν είναι: Περισσότεροι και αυστηρότεροι έλεγχοι (83,5%), υψηλότερες ποινές για υπερβολικά θορυβώδεις μοτοσυκλέτες (81,4%), ευαισθητοποίηση (80,6%). Μόνο στις θέσεις 4 και 5 έρχονται απαγορεύσεις για πολύ θορυβώδεις μοτοσικλέτες (77,9%) και απαγορεύσεις κυκλοφορίας για μοτοσυκλέτες σε συγκεκριμένους δρόμους (67,6%).
 
 Οι ερευνητές καταλήγουν στα ακόλουθα συμπεράσματα: "Η παρούσα μελέτη δείχνει ότι η σχέση μεταξύ του δείκτη θορύβου Lden και της απόκρισης ενόχλησης στον θόρυβο της μοτοσυκλέτας είναι ουσιαστικά διαφορετική σε σύγκριση με την οδική κυκλοφορία γενικά. Η καμπύλη απόκρισης ενόχλησης έκθεσης για το θόρυβο της μοτοσυκλέτας δείχνει μια μεταβολή πάνω από 30 dB στην αντίδραση ενόχλησης σε σύγκριση με άλλους θορύβους οδικής κυκλοφορίας. Τα μέτρα κατά του θορύβου της μοτοσυκλέτας θα πρέπει επομένως να προσανατολίζονται προς προσωρινές αποφυγές του θορύβου της μοτοσυκλέτας στο σύνολό της. Ο απλός περιορισμός του αριθμού των μοτοσυκλετών δεν είναι πολλά υποσχόμενος. Για το λόγο αυτό, οι συγγραφείς προτείνουν προσωρινές απαγορεύσεις μοτοσυκλετών σε όλες τις "υπερφορτωμένες" διαδρομές, για παράδειγμα, τις Κυριακές τους καλοκαιρινούς μήνες. Ένα επιπλέον βήμα για τη μείωση του φόρτου θορύβου και της ενόχλησης θα ήταν η απαγόρευση θορυβωδών μοτοσυκλετών. . Οι αρχές της Tirol έλαβαν υπ' όψη τους αυτήν την τελευταία σύσταση και απαγόρευσαν τις μοτοσυκλέτες με ηχητικές εκπομπές υψηλότερες από 95 dB (A), οι οποίες σύμφωνα με αυτές είναι το 6,7% των μοτοσικλετών στην Αυστρία. Αυτές περιγράφονται στον παρακάτω πίνακα, δανεισμένο από το γερμανικό περιοδικό Motorrad:
 
 
 Συμπεράσματα: παρόλο που οι μέσες τιμές μέτρησης των εκπομπών ήχου μοτοσυκλέτας κατά μέσο όρο κατά την διάρκεια του έτους είναι αρκετά χαμηλές, η βιωματική ενόχληση από τον ήχο της μοτοσυκλέτας είναι υψηλή. Οι απαντήσεις των ερωτηθέντων υποδηλώνουν μια σχέση μεταξύ της μεγάλης ενόχλησης και του είδους των μοτοσυκλετών που φαίνεται να κυριαρχούν στους δρόμους της περιοχής και του «αθλητικού» στυλ οδήγησης. Αυτό ταιριάζει με ενδείξεις που είχαμε πάρει νωρίτερα για μεγάλο αριθμό (θανατηφόρων) ατυχημάτων σε αυτήν την περιοχή, ειδικά στο Hahntennjochstraße. Οι ερευνητές έκαναν καλή δουλειά και δεν θα επικρίνουμε την έκθεσή τους, εκτός από τρία πράγματα. 
  • Πρώτον: η προσθήκη 4 dB στις τιμές εκπομπής ήχου CNOSSEN-EU για μοτοσικλέτες δεν είναι δικαιολογημένη. Το σχήμα, το μέγεθος και η σχεδίαση προφίλ των ελαστικών μοτοσικλέτας καθιστούν την εκπομπή ήχου από τα ελαστικά μοτοσυκλέτας εξαιρετικά χαμηλή και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συγκριθεί με άλλα οχήματα. 
  • Δεύτερον: όταν οι ερευνητές αναφέρουν μια αιτιώδη σχέση μεταξύ της ενόχλησης από τον θόρυβο και της ποιότητας ζωής, παραβλέπουν το γεγονός ότι αυτή η αιτιότητα θα μπορούσε επίσης να είναι το αντίστροφο. 
  • Η τρίτη και πιο σημαντική κριτική είναι οι συστάσεις τους. Η ενόχληση που βιώνουν οι κάτοικοι της περιοχής Reutte φαίνεται να προκαλείται περισσότερο από τη συμπεριφορά ορισμένων αναβατών παρά από τεχνικές πτυχές.
 Η ηχητική εκπομπή μοτοσυκλετών εν κινήσει δεν είναι η πηγή της ενόχλησης, η ενόχληση προέρχεται από τις πιο σπορ μοτοσικλέτες με πολύστροφους κινητήρες από τη σχεδίασή τους, καθώς και από τον τρόπο που ο μοτοσυκλετιστής οδηγεί το όχημά του. Αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να επιλυθεί με απαγορεύσεις μοτοσυκλετών με ηχητικές εκπομπές ήχου άνω των 95 dB. Αυτές είναι συχνά κλασσικές μοτοσικλέτες που οδηγούνται με προσοχή από τους ιδιοκτήτες τους, που δεν ενδιαφέρονται για την ταχύτητα και που γνωρίζουν καλύτερα από το να ανεβάζουν υψηλές στροφές ανά λεπτό. Ακόμη και μια «δυνατή» μοτοσυκλέτα που οδηγείται με φροντίδα για το περιβάλλον, στην σωστή ταχύτητα, τις σωστές στροφές, και με το εργοστασιακό σύστημα εξάτμισης, θα προκαλέσει πολύ λιγότερη ενόχληση από μια μοτοσυκλέτα που έχει πολύ χαμηλότερη (μόνιμη) εκπομπή θορύβου, αλλά που πιθανόν οδηγείται σε χαμηλή ταχύτητα και με υψηλές στροφές ανά λεπτό, για να μην αναφέρουμε τον πρόσθετο θόρυβο όταν ο ιδιοκτήτης διαθέτει ένα after market σύστημα εξάτμισης που υπόσχεται καλύτερη απόδοση και δυνατότερο και πιο «σπορ» ήχο. Πρόκειται για ζήτημα συμπεριφοράς που μπορεί να επιλυθεί μόνο με λύσεις και μέτρα που εστιάζουν στην συμπεριφορά, και όχι στις τεχνικές λύσεις.
 
Οι κάτοικοι του Reutte δεν ζήτησαν απαγόρευση των μοτοσυκλετών, ζήτησαν επιβολή του νόμου.
 
Οι κάτοικοι του Reutte το είδαν σωστά, δείχνουν επίσης κατανόηση για τους μοτοσυκλετιστές, αλλά δεν πήραν αυτό που ζήτησαν και έπρεπε να έχουν. Δεν βοηθούνται με αυτά τα μέτρα, ενώ οι καλοπροαίρετοι μοτοσυκλετιστές απαγορεύονται ή διατρέχουν κίνδυνο προστίμου και μεγάλο μέρος εκείνων των μοτοσυκλετιστών που προκαλούν την ενόχληση, θα να συνεχίσουν να το κάνουν. Τόσο ο κόσμος του Reutte όσο και οι σωστοί μοτοσυκλετιστές αξίζουν κάτι καλύτερο από αυτήν την άχρηστη απαγόρευση.
 
Η FEMA έγραψε μια ανοιχτή επιστολή προς το Tiroler Landesregierung και ορισμένες αυστριακές εφημερίδες στην οποία εξηγεί γιατί η απαγόρευση των νομίμων μοτοσυκλετών στο δρόμο δεν είναι αυτό που ζητούσαν οι κάτοικοι του Τιρόλ.  Η απαγόρευση που επιβλήθηκε δεν θα τους βοηθήσει, και στοχοποιεί λάθος μοτοσυκλετιστές.
 
Μετάφραση: Παναγιώτης Καλαϊτζής
  • motoe
  • FEMA
  • fim
  • fim europe