Η FEMA λέει ότι οι μοτοσυκλετιστές – και οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων – πρέπει να μπορούν να έχουν τον έλεγχο των δεδομένων που παράγονται από το όχημά τους.
Η ομοσπονδία οργανώσεων τουριστών FIA Region 1 χρησιμοποιεί εδώ και χρόνια το σλόγκαν «My car, my data». Εδώ και χρόνια, η FIA αγωνίζεται για τα δικαιώματα των ιδιοκτητών αυτοκινήτων να έχουν τον έλεγχο των πληροφοριών επισκευής και συντήρησης (RMI) των οχημάτων τους. Τώρα που τα αυτοκίνητα εξελίσσονται σε ένα είδος υπολογιστών οδήγησης που συνδέονται συνεχώς, αυτός ο αγώνας γίνεται πιο σημαντικός. Για τον λόγο αυτό, αρκετοί αυτοκινητιστικοί οργανισμοί συνεργάζονται στον όμιλο AFCAR.
Για την προστασία των συμφερόντων των ιδιοκτητών αυτοκινήτων και των επιχειρήσεων που ασχολούνται με τη συντήρηση, την οδική βοήθεια, τα ανταλλακτικά κ.λπ., η AFCAR έχει αναπτύξει την Ασφαλή Ενσωματωμένη Πλατφόρμα Τηλεματικής (Secure OTP) που αφαιρεί τον έλεγχο των δεδομένων του οχήματος από τους κατασκευαστές και παρέχει στους ιδιοκτήτες οχημάτων (οι οποίοι κατά την άποψη της FEMA είναι και οι κάτοχοι των δεδομένων που παράγει το όχημα) περισσότερο έλεγχο του τι συμβαίνει με τα δεδομένα του οχήματος.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εμπλέκεται επίσης στην μάχη μεταξύ των κατασκευαστών αυτοκινήτων και άλλων ενδιαφερόμενων μερών σχετικά με την ιδιοκτησία και τον έλεγχο των δεδομένων. Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε μια δημόσια διαβούλευση σχετικά με την πρόσβαση σε δεδομένα, λειτουργίες και πόρους οχημάτων. Αν και αυτό εξακολουθεί να αφορά αυτοκίνητα, λεωφορεία και ελαφρά και βαρέα φορτηγά οχήματα (κατηγορία M και N) και όχι για μοτοσικλέτες και άλλα οχήματα κατηγορίας L, θεωρούμε ότι αυτό είναι πολύ σημαντικό ζήτημα και για εμάς. Η ιστορία μας έχει διδάξει ότι αυτό που συμβαίνει με τα αυτοκίνητα, αργά ή γρήγορα θα γίνει επίσης σχετικό με τις μοτοσυκλέτες. Σκεφτείτε όλες τις τεχνολογίες που αναπτύσσονται για αυτοκίνητα (όπως το ABS) που τοποθετούνται αργότερα και σε μοτοσυκλέτες.
«Ο ιδιοκτήτης της μοτοσικλέτας πρέπει να έχει τον έλεγχο των δεδομένων και να μπορεί να αποφασίζει ποιος έχει πρόσβαση σε αυτά».
Οι μοτοσυκλετιστές πρέπει, όπως και οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, να έχουν τον έλεγχο των δεδομένων που παράγονται ή θα δημιουργηθούν στο μέλλον από την μοτοσυκλέτα. Η ιστορία μάς έχει επίσης διδάξει ότι αν περιμένουμε μέχρι αυτό να γίνει σχετικό θα αργήσουμε πολύ, γιατί ένα υπάρχον σύστημα για αυτοκίνητα και φορτηγά απλώς θα επεκταθεί και στις μοτοσυκλέτες.
Ως εκ τούτου, η FEMA αντέδρασε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ζήτησε την προστασία των συμφερόντων των ιδιοκτητών μοτοσυκλετιστών με τον ίδιο τρόπο που θα έπρεπε να είναι με τους ιδιοκτήτες άλλων οχημάτων, να προστατεύεται η ιδιοκτησία και η χρήση των δεδομένων του οχήματος με τον καλύτερο τρόπο, που είναι με τη διακυβέρνηση των κανόνων πρόσβασης και την εφαρμογή του Ασφαλούς OTP για όλα τα οχήματα της κατηγορίας L, M και N και προβλέπονται διατάξεις στον νόμο περί δεδομένων για τους μετέπειτα ιδιοκτήτες οχημάτων.
Εδώ η πλήρης επιστολή που έστειλε η FEMA στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
Άποψη της FEMA σχετικά με την πρωτοβουλία της ΕΚ Πρόσβαση σε δεδομένα, λειτουργίες και πόρους οχημάτων.
Τα δεδομένα γίνονται όλο και πιο σημαντικά σε σχέση με την κατασκευή και την χρήση μηχανοκίνητων οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των οχημάτων της κατηγορίας L. Η εγγύηση της διασφάλισης, της ασφάλειας, του απορρήτου του χρήστη και της ιδιοκτησίας των δεδομένων από τον χρήστη είναι ζωτικής σημασίας. Όπως έχουμε ανακοινώσει σε προηγούμενες περιπτώσεις, ανησυχούμε για την χρήση των δεδομένων των οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των μοτοσυκλετών και άλλων μηχανοκίνητων δίτροχων και τρίτροχων οχημάτων, από κατασκευαστές μοτοσυκλετών και άλλους, καθώς και για το απόρρητο των ιδιοκτητών τους. Ανησυχούμε επίσης ότι στην νέα πρωτοβουλία δεν περιλαμβάνονται οι μοτοσυκλέτες και άλλα οχήματα της κατηγορίας L, λόγω της σύνδεσης που γίνεται στην «Κλήση για αποδείξεις» με τον κανονισμό έγκρισης τύπου (ΕΕ) 2018/858. Η απομακρυσμένη πρόσβαση στα δεδομένα του οχήματος προσφέρει ευκαιρίες και δυνατότητες για τους κατασκευαστές οχημάτων και τους χρήστες και ιδιοκτήτες οχημάτων, αλλά παρέχει επίσης κινδύνους για την διασφάλιση, το απόρρητο και την ασφάλεια και εγείρει ερωτήματα σχετικά με την ιδιοκτησία και το δικαίωμα χρήσης των δεδομένων του οχήματος.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μπορούν να σχεδιάσουν την αρχιτεκτονική δεδομένων αυτοκινήτου για να εξασφαλίσουν την αποκλειστική τους πρόσβαση στα δεδομένα. Μάλιστα, το έχουν ήδη κάνει με το μοντέλο “Extended Vehicle”. Αυτό τους δίνει το μονοπώλιο στην αγορά για τα δεδομένα των αυτοκινήτων της μάρκας τους. Μπορούν να το χρησιμοποιήσουν για να αυξήσουν την επιρροή τους στις αγορές υπηρεσιών μετά την πώληση. Το μοντέλο Extended Vehicle διασφαλίζει το μονοπώλιο πρόσβασης στα δεδομένα και τους επιτρέπει να μεγιστοποιούν τα έσοδα από υπηρεσίες μεταπώλησης δεδομένων και υπηρεσιών δεδομένων. Αυτό είναι εις βάρος του ιδιοκτήτη του οχήματος. Το θέμα της ιδιοκτησίας δεδομένων διακυβεύεται ήδη και με τις μοτοσυκλέτες. Τουλάχιστον ένας κατασκευαστής (BMW) έχει παραδεχτεί ότι τα δεδομένα εξάγονται από το σύστημα OBD της μοτοσυκλέτας κατά την συντήρηση και επισκευή σε συνεργεία BMW χωρίς την ρητή συγκατάθεση ή την γνώση, ακόμη και εις βάρος του ιδιοκτήτη του οχήματος, για αποστολή και χρήση από τα κεντρικά γραφεία της BMW. Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο τα οχήματα της κατηγορίας L να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο και τα συμφέροντα των ιδιοκτητών οχημάτων της κατηγορίας L να προστατεύονται με τον ίδιο τρόπο που πρέπει να προστατεύονται οι άλλοι ιδιοκτήτες οχημάτων.
Κατά την άποψή μας, ο ιδιοκτήτης του οχήματος είναι ο κάτοχος των δεδομένων που παράγονται από το όχημα και ως εκ τούτου ο ιδιοκτήτης πρέπει να τίθεται στο επίκεντρο του νόμου περί δεδομένων και όχι ο κατασκευαστής του οχήματος. Ο κάτοχος πρέπει να έχει τον έλεγχο των δεδομένων και να μπορεί να αποφασίζει ποιος έχει πρόσβαση σε αυτά. Με τον τρόπο που διαβάζουμε τον νόμο περί δεδομένων, ο κατασκευαστής έχει πρωτίστως τον έλεγχο των δεδομένων και ο ιδιοκτήτης του οχήματος πρέπει να λάβει μέτρα για να ελέγξει τι συμβαίνει σε αυτό. Για εμάς, αυτός είναι ο λάθος τρόπος. Επίσης, δεν συμφωνούμε με το τεκμήριο ότι η βάση για τη χρήση μη προσωπικών δεδομένων από τον κατασκευαστή θα πρέπει να είναι μια συμβατική συμφωνία μεταξύ του κατασκευαστή και του χρήστη που μπορεί να αποτελεί μέρος της συμφωνίας πώλησης, ενοικίασης ή μίσθωσης που σχετίζεται με το προϊόν. Καθώς όλοι οι κατασκευαστές οχημάτων θα έχουν τέτοιες προϋποθέσεις, ο χρήστης του οχήματος δεν θα έχει άλλη επιλογή από το να συμφωνήσει. Επιπλέον, στον προτεινόμενο νόμο περί δεδομένων παραλείπεται οτιδήποτε σχετικά με τους μετέπειτα ιδιοκτήτες οχημάτων, οι οποίοι μπορεί να έχουν ή να μην έχουν δικαιώματα και υποχρεώσεις για τις οποίες δεν γνωρίζουν. Κατά την άποψή μας, οι κάτοχοι δεδομένων (είτε είναι οι κατασκευαστές μέσω του συστήματος Extended Vehicle είτε άλλοι κάτοχοι, π.χ. στο σύστημα Secure OTP), πρέπει να έχουν νέα συμφωνία με τους επόμενους ιδιοκτήτες οχημάτων σχετικά με την χρήση των δεδομένων που δημιουργούνται από το όχημα .
Μετά τις παραπάνω παρατηρήσεις, πρέπει να συμπεράνουμε ότι το λεγόμενο «Εκτεταμένο Όχημα», το προτεινόμενο μοντέλο πρόσβασης δεδομένων από τους κατασκευαστές οχημάτων για «τρίτα μέρη», δεν είναι προς το συμφέρον των ιδιοκτητών των οχημάτων. Δεν διασφαλίζει τον έλεγχο των δεδομένων από τον ιδιοκτήτη του οχήματος, δεν εγγυάται το απόρρητο του ιδιοκτήτη, αφαιρεί την κυριότητα και το δικαίωμα χρήσης των δεδομένων από τον ιδιοκτήτη του οχήματος και ενόψει ορισμένων περιστατικών στο παρελθόν, δεν προστατεύει την ασφάλεια και την ασφάλεια του οχήματος και του ιδιοκτήτη του. Υποστηρίζουμε την Ασφαλή Ενσωματωμένη Πλατφόρμα Τηλεματικής (Secure OTP) που έχει αναπτυχθεί από την κοινοπραξία AFCAR με γνώμονα τα συμφέροντα των ιδιοκτητών οχημάτων. Όσον αφορά τις επιλογές που έχει διατυπώσει η Επιτροπή στην «Πρόσκληση για αποδείξεις», πιστεύουμε ότι η τρίτη επιλογή (όχι μόνον μια ελάχιστη λίστα δεδομένων, λειτουργιών και πόρων, αλλά και κανόνες διακυβέρνησης σχετικά με την πρόσβαση) παρέχει τις καλύτερες εγγυήσεις για την προστασία των συμφερόντων των ιδιοκτητών οχημάτων.
Ζητούμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
Να προστατεύονται τα συμφέροντα των ιδιοκτητών δικύκλων και τρίτροχων οχημάτων με τον ίδιο τρόπο που θα έπρεπε να προστατεύονται με τους ιδιοκτήτες οχημάτων κατηγορίας Μ και Ν.
Να προστατεύεται η ιδιοκτησία και η χρήση των δεδομένων του οχήματος με τον καλύτερο τρόπο, ο οποίος είναι η διακυβέρνηση των κανόνων πρόσβασης και η εφαρμογή του Secure OTP για όλα τα οχήματα κατηγορίας L, M και N.
Να προβλέπονται διατάξεις στον νόμο περί δεδομένων για τους επόμενους ιδιοκτήτες οχημάτων.
Μετάφραση: Παναγιώτης Καλαϊτζής