FEMA – Ανασκόπηση του 2022
Παρόλο που μετά το καλοκαιρινό διάλειμμα άρθηκαν οι περισσότεροι περιορισμοί των μέτρων για τον Covid19, σύντομα κατέστη σαφές ότι δεν θα υπήρχε επιστροφή στην πριν από την πανδημία κανονικότητα. Αυτό δεν μας εμπόδισε να συνεχίσουμε τη δουλειά μας. Ο αριθμός των επισκέψεων στις Βρυξέλλες μπορεί να είναι μικρότερος από ό,τι είχαμε συνηθίσει πριν από το 2020, είμαστε ακόμα σε θέση να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα και τα συμφέροντα των ευρωπαίων μοτοσικλετιστών στις Βρυξέλλες και σε μικρότερο βαθμό στην Γενεύη.
Σε αυτήν την ανασκόπηση θα δώσουμε πρώτα μια περίληψη και στην συνέχεια θα βρείτε τις πιο λεπτομερείς ενέργειες, ταξινομημένες σύμφωνα με τα τέσσερα κύρια θέματα του στρατηγικού μας σχεδίου 2016-2026.
Περίληψη των ενεργειών
Σχετικά με τα θέματα του περιβάλλοντος και της ενεργειακής μεταστροφής (μέρος του πακέτου Fit for 55 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) σύντομα συνειδητοποιήσαμε ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν υπάρχει καμία πολιτική υποστήριξη για τις μοτοσυκλέτες ή άλλα οχήματα που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα. Ως εκ τούτου, επιλέγουμε να ασκήσουμε πίεση για κινητήρες εσωτερικής καύσης για μοτοσικλέτες μεγάλων αποστάσεων γενικά. Στην πράξη, αυτό σημαίνει μοτοσικλέτες που λειτουργούν με e-fuels και βιοκαύσιμα. Αυτή είναι ακόμα μια συνεχιζόμενη συζήτηση, αλλά, μαζί με τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, η πόρτα σε αυτά τα καύσιμα είναι λίγο ανοιχτή ακόμα, οπότε γιατί όχι για τις μοτοσυκλέτες. Οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες μπορεί να είναι μια πολύ καλή επιλογή για πολλούς χρήστες, αλλά πρέπει να διευκολύνονται καλά με κατάλληλες δυνατότητες φόρτισης. Ασκήσαμε πιέσεις για να συμπεριληφθούν μικρά οχήματα (κατηγορίας L) στον Κανονισμό για την Υποδομή Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR).
Μετά την διαφημιστική εκστρατεία των αυτοματοποιημένων οχημάτων, φαίνεται τώρα ότι οι κατασκευαστές εστιάζουν περισσότερο στα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) και στην εν μέρει αυτοματοποιημένη και συνδεδεμένη οδήγηση. Επικοινωνήσαμε με το Euro NCAP σχετικά με την σχέση μεταξύ αυτών των συστημάτων και των μοτοσικλετιστών, επειδή πολλά συστληματα ADAS εξακολουθούν να μην αντιδρούν σωστά σε μοτοσικλέτες και άλλα ηλεκτρικά δίτροχα. Από το 2023 το ADAS θα δοκιμάζεται από το Euro NCAP με μοτοσυκλέτες και η FEMA θα συμμετέχει στην σχεδίαση των δοκιμών των Advanced Rider Assist Systems (ARAS). Άλλες πτυχές της οδικής ασφάλειας, όπως η ασφαλείς υποδομές και οι άδειες οδήγησης, έχουν επίσης πάρει μεγάλο μέρος του χρόνου μας φέτος, όπως μπορείτε να δείτε παρακάτω.
Το απόρρητό μας και η προστασία των δεδομένων του οχήματός μας (και επομένως και των προσωπικών μας δεδομένων) εξακολουθεί να αποτελεί ένα αυξανόμενο ζήτημα ανησυχίας. Συνεχίζουμε να παρακολουθούμε τις εξελίξεις και ενεργούμε όταν και όπου χρειάζεται.
Για να μπορέσουμε να φροντίσουμε καλύτερα τα συμφέροντα των μελών μας στο Ηνωμένο Βασίλειο και να περιορίσουμε τις ανεπιθύμητες συνέπειες του Brexit τόσο για το Βρετανούς όσο και για τους υπόλοιπους Εευρωπαίους αναβάτες, εντείναμε τη συνεργασία μας με το Εθνικό Συμβούλιο Μοτοσικλετιστών του Ηνωμένου Βασιλείου (NMC).
Τέλος, πολλοί μοτοσυκλετιστές έχουν στην κατοχή τους μια ιστορική μοτοσυκλέτα, πολλές φορές χωρίς να το συνειδητοποιούν. Φροντίσαμε και τα συμφέροντά τους το 2022 και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε.
Περιβάλλον και ενέργεια
Όπως αναφέρθηκε, η ενεργειακή μεταστροφή έπαιξε σημαντικό ρόλο το 2022. Επειδή στα σχέδια της ΕΕ δεν αναφέρονται ακόμη οι μοτοσυκλέτες, δεν μπορούσαμε να κάνουμε πολλά στο πολιτικό λόμπι, αλλά συνεχίζουμε να ζητάμε προσοχή για τις εναλλακτικές λύσεις όπως τα e-fuels για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε να αγοράζουμε και να οδηγούμε καινούργιες μοτοσυκλέτες με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035. Για τους μοτοσυκλετιστές που προτιμούν τις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες, ασκήσαμε πίεση για να συμπεριληφθούν τα ηλεκτρικά δίτροχα στον Κανονισμό Εναλλακτικής Υποδομής Καυσίμου (AFIR). Το πετύχαμε αυτό. Δυστυχώς, δεν δίνεται προσοχή στις συγκεκριμένες πτυχές ασφάλειας και προστασίιας των μοτοσυκλετών στο AFIR, αλλά εδώ συνεχίσαμε να ασκούμε πίεση για να συμπεριλάβουμε αυτές τις πτυχές στις υποδομές φόρτισης.
Ο ήχος δεν έπαιξε μεγάλο ρόλο το 2022, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις, υπενθυμίζαμε συνεχώς στους συννομοθέτες ότι η μείωση του ορίου ήχου για τις νέες μοτοσυκλέτες δεν είναι η λύση για το σοβαρό πρόβλημα της όχλησης του θορύβου. Αυτή η λύση πρέπει να βρεθεί στην αλλαγή της κουλτούρας ενός μέρους της κοινότητας των μοτοσυκλετιστών καθώς και στην επιβολή του Νόμου.
Η οδηγία για το τέλος του κύκλου ζωής των οχημάτων μας κράτησε και πάλι απασχολημένους. Στις 24 και 25 Μαρτίου 2022 παρακολουθήσαμε μια συνάντηση ενδιαφερομένων που διοργανώθηκε με εντολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και πιέσαμε ξανά για να κρατήσουμε τις μοτοσυκλέτες εκτός του πεδίου εφαρμογής της Οδηγίας Τέλους Κύκλου Ζωής Οχημάτων, καθώς αυτό δυσκολεύει τους ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών να διατηρήσουν μοτοσυκλέτες στον δρόμο με προσιτό, βιώσιμο και υπεύθυνο τρόπο. Θα δυσκόλευε επίσης τους ιδιοκτήτες ιστορικών μοτοσυκλετών να τις κρατούν σε λειτουργία.
Συμμετείχαμε στην άτυπη ομάδα εργασίας της UNECE για ασφαλέστερα και καθαρότερα μεταχειρισμένα και νέα οχήματα για τις αναπτυσσόμενες χώρες – (IWG on SCUNV), μέρος του UNECE WP.29. Σκοπός αυτής της ομάδας εργασίας είναι να ρυθμίσει την εξαγωγή μεταχειρισμένων οχημάτων (συμπεριλαμβανομένων των μοτοσυκλετών) από την Ευρώπη σε άλλες ηπείρους με τρόπο ώστε να εξάγονται μόνο καθαρά και ασφαλή οχήματα. Συμμετέχουμε σε αυτό γιατί θεωρούμε καθήκον μας να αποφύγουμε την εξαγωγή “βρώμικων” και μη ασφαλών μοτοσυκλετών σε άλλες ηπείρους.
Αστική κινητικότητα /Μελλοντική κινητικότητα
Είχαμε μια συνάντηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (EC) σχετικά με τις μορφές SUMP (Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας). Μαζί με την ACEM και τη FIM είχαμε ενημερώσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μοιραστούμε τις ανησυχίες μας σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μια έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αγνόησε την μοτοσικλέτα ως επιλογή στα SUMPs.
Συμβάλαμε σε πολλές έρευνες για αυτό το θέμα. Επίσης, συνεχίζουμε να αφυπνίζουμε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και το κοινό για τις ωφέλιμες πτυχές της χρήσης μοτοσυκλέτας και σε αστικές περιοχές.
Οδική ασφάλεια
Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, το 2022 είχαμε αρκετές επαφές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τον κανονισμό για την άδεια οδήγησης. Τον Μάρτιο, ο Γενικός Γραμματέας της FEMA Dolf Willigers ήταν ομιλητής σε ένα εργαστήριο σχετικά με τις άδειες οδήγησης, που διοργανώθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Συνεχίζουμε να λέμε σε όλους τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής ότι το τρέχον σύστημα σταδιακής πρόσβασης δεν έχει κανένα όφελος και απλώς αυξάνει το όριο για την απόκτηση πλήρους άδειας οδήγησης Α. Ζητήσαμε επίσης περαιτέρω εναρμόνιση του κανονισμού για την άδεια οδήγησης σε θέματα όπως η οδήγηση μικρής μοτοσυκλέτας με δίπλωμα Α και η οδήγηση με ρυμουλκούμενο. Μαζί με την ACEM αναζητούμε επίσης τρόπους για να συμπεριλάβουμε καλύτερα τις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες ως μοτοσυκλέτες δοκιμής στην οδηγία. Τέλος, συνεχίσαμε να λέμε σε όλους τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής ότι η εστίαση των δοκιμών πρέπει να αλλάξει από τεχνικές δεξιότητες χαμηλής ταχύτητας σε γνωστικές δεξιότητες υψηλότερου επιπέδου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προετοιμάζει μια αλλαγή της ισχύουσας οδηγίας PTI 2014/45/EU για να συμπεριλάβει όλα τα δίκυκλα και τρίκυκλα με κινητήρες, σε όλα τα κράτη μέλη. Τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά από συνάντηση με τον επικεφαλής και με τον εμπειρογνώμονα του υπουργικού συμβουλίου του Επιτρόπου Μεταφορών Vălean, δώσαμε στην Επιτροπή πληροφορίες που αποδεικνύουν ότι οι περιοδικοί τεχνικοί έλεγχοι έχουν μόνο αμελητέα επίδραση στην οδική ασφάλεια, σε αντίθεση με άλλα μέτρα όπως η καλύτερη εκπαίδευση, η ασφαλείς υποδομές κλπ.
Κατά τη διάρκεια πολλών συναντήσεων, ήμασταν ξανά ενεργοί στο έργο οδικής ασφάλειας SAFE-UP για να κάνουμε τα αυτοκίνητα ασφαλέστερα για τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου όπως οι αναβάτες PTW (Power Two Wheelers – Δίκυκλα με κινητήρα).
Συμμετέχοντας σε μια έρευνα και πολλές συναντήσεις, συμβάλαμε ξανά στις προσπάθειες ανάπτυξης ενός συστήματος e-Call που είναι καλό και ασφαλές για τους μοτοσικλετιστές. Είμαστε πεπεισμένοι ότι ένα καλά ανεπτυγμένο σύστημα e-Call έχει θετική επίδραση στη μείωση των επιπτώσεων συμβάντων όπως ατυχήματα στους μοτοσυκλετιστές, επειδή οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης μπορούν να ειδοποιηθούν πιο γρήγορα και καλύτερα και οι μοτοσικλετιστές που ενεπλάκησαν σε ατύχημα να εντοπίζονται καλύτερα μετά το συμβάν.
Στις αρχές του 2022 και ξανά στις 14 Σεπτεμβρίου, είχαμε συναντήσεις σχετικά με τις τεχνικές και νομικές απαιτήσεις και την έγκριση τύπου των Personal Light Electric Vehicles (PLEVs). Σημαντικό για εμάς, καθώς αυτό μπορεί να μπει στο πεδίο εφαρμογής μας στο μέλλον, αλλά και για να αποφευχθεί η σύγχυση των στοιχείων συμβάντων αυτού του είδους οχημάτων με αυτά των μοτοσυκλετών*. (Σημείωση Μεταφραστή: Εδώ η FEMA αναφέρεται στα ηλεκτρικά πατίνια και την αποφυγή της προσμέτρησης των ατυχηματικών στατιστικών τους σε αυτές των μοτοσυκλετών, καθώς αυτό θα αύξανε τα ασφάλιστρα των μοτοσυκλετών διεθνώς).
Μαζί με την SMC, τον Σουηδικό οργανισμό-μέλος μας, και αρκετούς εμπειρογνώμονες οδικής ασφάλειας, συμμετέχουμε στην ομάδα εργασίας IRAP-EuroRAP για την προώθηση προτάσεων για ασφαλέστερες υποδομές και την βελτίωση του συστήματος αξιολόγησης IRAP.
Ξεκινήσαμε μια αναθεώρηση της ολλανδικής κατευθυντήριας γραμμής διαχωρισμού λωρίδων, η οποία χρησιμοποιείται ως παράδειγμα σε πολλές άλλες χώρες, για να συμπεριλάβει και την λωρίδα έκτακτης ανάγκης.
Επικοινωνήσαμε με το Euro NCAP για να μοιραστούμε τις ανησυχίες μας σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο δοκιμάζονται τα υποβοηθητικά συστήματα ασφαλείας, που κατά την άποψή μας μπορεί να δώσει στους οδηγούς μια ψευδαίσθηση ασφάλειας που μπορεί να είναι επικίνδυνη για τους μοτοσικλετιστές. Το Euro NCAP θα έχει καλύτερες δοκιμές από το 2023 και μας προσκάλεσε επίσης να συμμετάσχουμε στην ανάπτυξη δοκιμών για τα Advanced Rider Assist Systems (ARAS) για μοτοσικλετιστές.
Ευφυή Συστήματα Μεταφορών (ITS)
Και πάλι το 2023 ήμασταν σε εγρήγορση για εξελίξεις που θέτουν σε κίνδυνο την ιδιωτική ζωή των μοτοσυκλετιστών. Προς το παρόν, αυτό είναι ένα πρόβλημα που παίζει κυρίως ρόλο με τα αυτοκίνητα, αλλά κατά την άποψή μας είναι θέμα χρόνου να «συνδεθούν» οι μοτοσυκλέτες και αυτό μπορεί να γίνει θέμα και για εμάς. Τον Απρίλιο, συμβάλαμε σε μια δημόσια διαβούλευση για αυτό το θέμα.
Παρακολουθήσαμε επίσης το ARAS για μοτοσυκλέτες και ακολουθήσαμε το λόμπι για να καταστήσουμε υποχρεωτική την Έξυπνη υποβοήθηση ταχύτητας (ISA) για τις μοτοσυκλέτες, όπως είναι ήδη για τα νέα αυτοκίνητα.
Αλλα θέματα
Τα ιστορικά οχήματαέχουν πάντα την προσοχή μας. Το κάναμε συμμετέχοντας στην Ομάδα Ιστορικών Οχημάτων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στο έργο μας σχετικά με την Οδηγίας Τέλους Κύκλου Ζωής Οχημάτων (οδηγία ELV), κάνοντας λόμπι για να συνεχίσουμε να οδηγούμε μοτοσικλέτες με κινητήρα εσωτερικής καύσης, συζητώντας για τα ιστορικά οχήματα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με, μέσω έρευνας, την ανάπτυξη ενός νέου ορισμού των ιστορικών μοτοσυκλετών που ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες των μοτοσυκλετιστών.
Η κινητικότητα μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ εξακολουθεί να δημιουργεί προβλήματα σε όσους δεν οδηγούν οι ίδιοι τη μοτοσικλέτα τους, αλλά τη μεταφέρουν με φορτηγό ή ρυμουλκούμενο. Μαζί με το UK NMC προσπαθήσαμε να πάρουμε κάποιες διευκρινίσεις σε αυτό το θέμα. Στο τέλος πιστεύουμε ότι μπορούμε να το δώσουμε τώρα.
Στις αρχές του 2022, δημοσιεύσαμε ένα αναθεωρημένο σύνολο των εγγράφων κοινής θέσης FIM-FEMA, που παρουσιάσαμε μαζί με την FIM Europe κατά τη διάρκεια του 14ου Διεθνούς Συνεδρίου Μοτοσυκλέτας IfZ στην Κολωνία στις αρχές Οκτωβρίου. Την επόμενη φορά το σύνολο των εγγράφων κοινής θέσης θα είναι από τις FEMA, FIM Europe και NMC.
Τον Δεκέμβριο, η FEMA ήταν καλεσμένη σε ένα αμερικανικό podcast. Αυτό έγινε αφού δημοσιεύσαμε ένα άρθρο σχετικά με τη φτώχεια στις μεταφορές και πώς οι μοτοσυκλέτες μπορούν να κρατήσουν τους ανθρώπους σε κινητικότητα καθώς τα κόστη μετακίνησης με αυτοκίνητα και μέσα μαζικής μεταφοράς διαρκώς αυξάνονται. Αποδεικνύεται ότι τα άρθρα μας διαβάζονται ευρέως σε όλο τον κόσμο.
Στο τέλος της χρονιάς, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μια κατάσταση όπου ένας Ολλανδός μοτοσικλετιστής έλαβε κλήση παράβασης από το Ουζμπεκιστάν για υποτιθέμενη παραβίαση των κανόνων της Ultra Low Emission Zone (ULEZ) στο Λονδίνο. Αναρωτηθήκαμε πώς τα προσωπικά του στοιχεία θα μπορούσαν να είναι γνωστά από μια ιδιωτική εταιρεία στο Ουζμπεκιστάν και ζητήσαμε πληροφορίες σχετικά με αυτό από την Ολλανδική Αρχή Οχημάτων που είναι υπεύθυνη για την ολλανδική τράπεζα δεδομένων ταξινόμησης οχημάτων. Αυτό είναι ακόμη σε εκκρεμότητα.
Συνεδρίαση της Επιτροπής της FEMA στη Δανία
Για πρώτη φορά μετά την πανδημία, η FEMA μπόρεσε να οργανώσει μια πραγματική συνάντηση για τους οργανισμούς-μέλη, την πρώτη μας φυσική συνάντηση από τον Φεβρουάριο του 2020. Η συνάντηση φιλοξενήθηκε από τον οργανισμό-μέλος μας MCTC στο MC Touring Camp στο Kolind της Δανίας.
Γράφτηκε από τον Dolf Willigers
Η φωτογραφία είναι ευγενική προσφορά των Wim Taal, Roelof Veldhuis, BMW, www.classicbikehub.uk
Αυτό το άρθρο υπόκειται στα πνευματικά δικαιώματα της FEMA
Μετάφραση: Παναγιώτης Καλαϊτζής