Η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης της Tesla αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την ανίχνευση μοτοσυκλετών

 

Παρά τον αριθμό των ατυχημάτων με μοτοσυκλέτες, η Tesla θέλει να εισαγάγει την Πλήρως Αυτόνομη οδήγηση (προηγουμένως ονομαζόμενη autopilot – αυτόματος πιλότος) στην Ευρώπη.

Η Tesla έχει ζητήσει έγκαιρη πρόσβαση, προγράμματα πιλοτικής κυκλοφορίας ή εξαιρέσεις όπου είναι δυνατόν. Σε μια δήλωση στην πλατφόρμα X (πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης, ιδιοκτησίας Elon Musk), η Tesla ισχυρίζεται τώρα ότι η Oλλανδική Aρχή ‘Eγκρισης Οχημάτων RDW θα τους χορηγήσει εξαίρεση για αυτήν την λειτουργία. Οι ισχύοντες κανονισμοί του ΟΗΕ και της ΕΕ καθιστούν την Πλήρως Αυτόνομη οδήγηση παράνομη στην τρέχουσα μορφή της. Μια δήλωση της Tesla αναφέρει: «Προς το παρόν, η RDW έχει δεσμευτεί να χορηγήσει την Εθνική έγκριση της Ολλανδίας τον Φεβρουάριο του 2026. Μετά την Εθνική έγκριση της Ολλανδίας, άλλες χώρες της ΕΕ μπορούν να αναγνωρίσουν αμέσως την εξαίρεση και επίσης να επιτρέψουν την κυκλοφορία εντός της χώρας τους».

Η απάντηση της RDW, ωστόσο, είναι λίγο πιο ρεαλιστική. Από την δήλωση της RDW: «Στις 22 Νοεμβρίου 2025, η Tesla δημοσίευσε ένα μήνυμα στο X σχετικά με το Full Self Driving Supervised (FSD Supervised) στο οποίο αναφέρεται το RDW. Δεν κοινοποιούμε λεπτομέρειες σχετικά με εκκρεμείς αιτήσεις από κατασκευαστές, επειδή πρόκειται για πληροφορίες ευαίσθητες στην αγορά και τον ανταγωνισμό. Μπορούμε, ωστόσο, να αναφέρουμε ότι το RDW έχει καταρτίσει ένα πρόγραμμα με την Tesla, στο οποίο η Tesla αναμένεται να αποδείξει ότι το FSD Supervised πληροί τις απαιτήσεις έως τον Φεβρουάριο του 2026. Το RDW και η Tesla γνωρίζουν τις προσπάθειες που απαιτούνται για να ληφθεί απόφαση επί του θέματος τον Φεβρουάριο. Το κατά πόσον το πρόγραμμα θα τηρηθεί μένει να φανεί το επόμενο διάστημα. Η (κυκλοφοριακή) ασφάλεια είναι η κορυφαία προτεραιότητα της RDW. Η οδική ασφάλεια είναι ύψιστης σημασίας για την RDW (Ολλανδική Αρχή Οχημάτων): η έγκριση είναι δυνατή μόνο όταν η ασφάλεια του συστήματος έχει αποδειχθεί πειστικά».

Η RDW συνεχίζει: «Όταν ένας κατασκευαστής επιθυμεί να εισαγάγει μια νέα τεχνολογία στην Ευρώπη για την οποία δεν υπάρχει ακόμη διαθέσιμη νομοθεσία, μπορεί να χρησιμοποιήσει μια ευρωπαϊκή διαδικασία. Βάσει αυτής της νομοθεσίας, είναι δυνατό να λάβει εξαίρεση για την έγκριση κυκλοφορίας νέων τεχνολογιών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Για να λάβει αυτήν την εξαίρεση, ένα κράτος μέλος πρέπει να υποβάλει αίτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκ μέρους του κατασκευαστή. Αυτό σημαίνει ότι η Ολλανδία (μέσω του Υπουργείου Υποδομών και Διαχείρισης Υδάτων) υποβάλλει την αίτηση. Αυτό ορίζεται στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό (ΕΕ) 2018/858. Η έγκριση απαιτεί πλειοψηφία εντός της αρμόδιας επιτροπής της ΕΕ. Εάν η πλειοψηφία ψηφίσει υπέρ, ο κατασκευαστής λαμβάνει εξαίρεση για αυτήν την νέα τεχνολογία στην ΕΕ. Η εξαίρεση ισχύει τότε σε όλα τα κράτη μέλη, επιτρέποντας την χρήση της τεχνολογίας σε ολόκληρη την ΕΕ. Εάν δεν υπάρχει πλειοψηφία ψήφων, η εξαίρεση παραμένει έγκυρη μόνο εντός της Ολλανδίας και η τεχνολογία αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνον εκεί. Άλλα κράτη μέλη μπορούν στην συνέχεια να αποφασίσουν μόνα τους εάν θα εγκρίνουν την έγκριση για την επικράτειά τους. Πριν υποβάλει αίτηση για εξαίρεση για την άδεια κυκλοφορίας νέων τεχνολογιών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ένας κατασκευαστής πρέπει πρώτα να αποδείξει ότι ένα όχημα ή σύστημα συμμορφώνεται με τους κανονισμούς. Για να γίνει αυτό, ο κατασκευαστής πρέπει να υποβληθεί σε μια ολοκληρωμένη διαδικασία δοκιμών με μια αρχή έγκρισης τύπου. Στην Ολλανδία, αυτή είναι η RDW (Ολλανδική Αρχή Οχημάτων). Μέρος της διαδικασίας δοκιμών περιλαμβάνει δοκιμές σε δημόσιους δρόμους».

«Η FEMA αναμένει από την RDW να εξετάσει λεπτομερώς όλους τους ισχυρισμούς της Tesla και να βεβαιωθεί απόλυτα ότι ένα αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί οποιαδήποτε μορφή αυτόνομης οδήγησης δοκιμάζεται (και εγκρίνεται!) για όλα τα πιθανά σενάρια που περιλαμβάνουν μοτοσυκλέτες».

Ο αμερικανικός ιστότοπος fuelarc.com διερεύνησε έναν μεγάλο αριθμό ατυχημάτων Tesla που αφορούσαν μοτοσυκλέτες και κατέληξε στο συμπέρασμα: «Η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης της Tesla αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την ανίχνευση και την ασφαλή ανταπόκριση σε μοτοσικλέτες. Όταν το σύστημα δυσκολεύεται, αφήνει τους ανθρώπους οδηγούς να αναλάβουν την ευθύνη όταν έχουν αφυπνιστεί από μια ψευδή αίσθηση ικανότητας από το αυτόνομο σύστημα. Αυτός είναι ένας θανατηφόρος συνδυασμός, όπως αποδεικνύεται από πέντε (ή περισσότερες) θανατηφόρες συγκρούσεις Tesla με μοτοσυκλετιστές». Η ανάλυση της FuelArc διαπίστωσε ότι σε τέσσερα από τα πέντε θανατηφόρα ατυχήματα στις ΗΠΑ που αφορούσαν μοτοσυκλετιστές, τα οχήματα Tesla χτύπησαν τους μοτοσικλετιστές στο πίσω μέρος, υποδηλώνοντας ότι το σύστημα δεν κατάφερε να ανιχνεύσει την μοτοσυκλέτα εγκαίρως ή την κατέταξε λανθασμένα πριν από τη σύγκρουση.

Οι αρχές ασφαλείας των ΗΠΑ, όπως η Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA), έχουν ξεκινήσει έρευνες για ένα ευρύτερο σύνολο ατυχημάτων Tesla που συνέβησαν υπό «συνθήκες μειωμένης ορατότητας στο οδόστρωμα» (αντανάκλαση του ηλίου, ομίχλη, σκόνη). Ο συνδυασμός του μάρκετινγκ της Full Self-Driving, που υποδηλώνει υψηλή αυτονομία, και της κακής χρήσης στον πραγματικό κόσμο (οδηγοί που δεν επιβλέπουν προσεκτικά) φαίνεται να συμβάλλει σημαντικά στον κίνδυνο. Σε τουλάχιστον ένα από τα ατυχήματα με μοτοσυκλέτες, ο οδηγός παραδέχτηκε ότι χρησιμοποιούσε το τηλέφωνό του ενώ ήταν ενεργοποιημένη η αυτοματοποιημένη λειτουργία οδήγησης.

Οι μοτοσυκλετιστές είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι επειδή οι μοτοσυκλέτες είναι μικρότερες, στενότερες και μερικές φορές λιγότερο ορατές από τα αυτοκίνητα, γεγονός που αποτελεί πρόκληση για συστήματα που βασίζονται κυρίως σε κάμερες και όραση AI αντί για ραντάρ ή lidar. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε καθυστερημένη ή καθόλου ανίχνευση, ειδικά εάν το σύστημα είναι βελτιστοποιημένο για αυτοκίνητα. Πολλά από τα θανατηφόρα ατυχήματα συνέβησαν όταν το Tesla χτύπησε το άλλο όχημα από πίσω, υποδεικνύοντας μια βλάβη στην αναγνώριση εμπρόσθιου αντικειμένου/μοτοσυκλέτας και στην απόκριση πέδησης. Ορισμένοι οδηγοί φαίνεται να αντιμετωπίζουν την Full Self-Driving ως ημιαυτόνομη (ή πλήρως αυτόνομη), παραμελώντας την απαιτούμενη επίβλεψη/εγρήγορση. Σε αναφερόμενες περιπτώσεις, οι οδηγοί παραδέχτηκαν ότι υπήρχαν περισπασμοί όπως η χρήση τηλεφώνου, και το σύστημα προφανώς δεν τους ειδοποίησε ή δεν παρενέβη αποτελεσματικά.

Elon Musk says Tesla FSD v14 will soon allow texting while driving - Drive Tesla

Για να θεωρηθεί η πλήρως αυτόνομη οδήγηση ασφαλής για τους μοτοσυκλετιστές, θα χρειαζόμασταν:

Αξιόπιστη ανίχνευση στενών/κινούμενων αντικειμένων όπως μοτοσυκλέτες υπό όλες τις συνθήκες φωτισμού/κυκλοφορίας/καιρού.
Ένα άψογα λειτουργικό σύστημα εφεδρικής οδήγησης που μπορεί πάντα να φρενάρει/αποφύγει εάν ο άνθρωπος δεν αντιδράσει.
Αυστηρή, αποτελεσματική παρακολούθηση του οδηγού, ώστε ο άνθρωπος να είναι πάντα έτοιμος να αναλάβει τον έλεγχο.
Διαφανή, ανεξάρτητα επαληθευμένα δεδομένα ασφαλείας, ειδικά σχετικά με παραλίγο ατυχήματα ή συγκρούσεις με μοτοσυκλετιστές.
Προς το παρόν, καμία από αυτές τις προϋποθέσεις δεν πληρείται με συνέπεια και αξιοπιστία για την πλήρη αυτόνομη οδήγηση Tesla. Αντίθετα, αυτό που βλέπουμε είναι ένα μείγμα τεχνολογικών περιορισμών, προβλημάτων ανθρώπινης συμπεριφοράς και κενών στις δοκιμές και την ρύθμιση.

Η FEMA αναμένει από την ολλανδική αρχή έγκρισης RDW να εξετάσει εξονυχιστικά όλους τους ισχυρισμούς της Tesla και να βεβαιωθεί απόλυτα ότι ένα αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί οποιαδήποτε μορφή αυτόνομης οδήγησης δοκιμάζεται (και εγκρίνεται!) για όλα τα πιθανά σενάρια που περιλαμβάνουν μοτοσικλέτες, προτού επιτραπεί η κυκλοφορία οποιουδήποτε τέτοιου αυτοκινήτου σε δημόσιους δρόμους.