«Η FEMA θα αντισταθεί σε κάθε προσπάθεια απαγόρευσης του κινητήρα εσωτερικής καύσης για μοτοσυκλέτες.»
Μέγιστη σύγχυση επικρατεί στις Βρυξέλλες σχετικά με το αν πράγματι θα απαγορευθεί η πώληση αυτοκινήτων και μικρών φορτηγών με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035. Και τι γίνεται με τις μοτοσυκλέτες;
Την Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2022, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη, ενωμένα στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατέληξαν σε συμφωνία στον λεγόμενο τριμερή διάλογο σχετικά με τα όρια εκπομπών για αυτοκίνητα και φορτηγά. Μετά από μερικά βήματα για τη μείωση των εκπομπών του στόλου, από το 2035 θα απαγορευθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση η πώληση νέων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών που δεν έχουν μηδενικές εκπομπές CO2.
Πολλά κόμματα, ειδικά ΜΚΟ όπως το Transport & Environment, που ασκούν πιέσεις για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) για χρόνια και οι Πράσινοι στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το γιόρτασαν αυτό ως νίκη των ηλεκτρικών οχημάτων έναντι των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης και είπαν ότι αυτό σήμαινε απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Κατά συνέπεια, αυτό δεν θα επηρεάσει μόνο τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, αλλά και τις μοτοσυκλέτες. Ωστόσο, η συμφωνία δεν αναφέρει ότι (οχήματα με κινητήρα Εσωτερικής Καύσης) δεν θα μπορούσαν να πωλούνται από το 2035. Αναφέρει: «Η συμφωνία περιλαμβάνει διατύπωση για καύσιμα ουδέτερα σε CO2, σύμφωνα με την οποία μετά από διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη, η Επιτροπή θα υποβάλει πρόταση για την ταξινόμηση οχημάτων που λειτουργούν αποκλειστικά με καύσιμα ουδέτερα σε CO2 μετά το 2035, σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, εκτός του πεδίου εφαρμογής των προτύπων του στόλου, και σύμφωνα με τον στόχο της ΕΕ για την κλιματική ουδετερότητα». Κατά την άποψή μας, αυτό σημαίνει ότι τα νέα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, συμπεριλαμβανομένων των μοτοσυκλετών, που λειτουργούν με eFuels (Electro Fuels – καύσιμα παραγώμενα από την συγκράτηση διοξειδίου ή μονοξειδίου του άνθρακα μαζί με υδρογόνο προερχόμενο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας) ή με υδρογόνο, θα μπορούν ακόμα να πωλούνται μετά το 2035, αλλά ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να παράσχει το νομοθετικό πλαίσιο για αυτό.
Ο Dolf Willigers, Γενικός Γραμματέας της FEMA, δήλωσε: «Τώρα μόνο τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα (βενζίνη, ντίζελ) δεν μπορούν πλέον να πωλούνται μετά το 2035. Από την εμπειρία και τα μυνήματα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, γνωρίζουμε ότι η πιθανότητα οι μοτοσυκλέτες να ξεφύγουν από αυτή τη μοίρα είναι πολύ μικρή. Ωστόσο, η FEMA θα αντισταθεί σε κάθε προσπάθεια απαγόρευσης του κινητήρα εσωτερικής καύσης για μοτοσυκλέτες. Κατά την άποψή μας, οι εκπομπές ρύπων των μοτοσυκλετών είναι ήδη αμελητέες και οι εναλλακτικές λύσεις τόσο για τα ορυκτά καύσιμα όσο και για την ηλεκτρική ενέργεια βρίσκονται ακόμη σε φάση ανάπτυξης. Για να επικεντρωθούμε αποκλειστικά στα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία, τα προβλήματα της ποιότητας του αέρα και της πιθανότητας του κλίματος θα εξαργυρωθούν με άλλα, εξίσου σοβαρά προβλήματα: τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές πτυχές της εξόρυξης πρώτων υλών που απαιτούνται για την κατασκευή μπαταριών και οι γεωπολιτικές συνέπειες της εξάρτησης από χώρες όπως η Κίνα για την απόκτηση αυτών των πρώτων υλών και των μπαταριών δεν πρέπει να υποτιμάται. Ήδη, μια αντιπροσωπεία μελών του κόμματος του ΕΛΚ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει κάνει ερωτήσεις σχετικά με αυτό στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ρωτά πώς σκέφτεται η Επιτροπή να μειώσει την εξάρτηση από άλλες χώρες. Για να δώσει χώρο σε άλλες επιλογές όπως τα eFuels, η Ευρώπη μπορεί να είναι ο πρόδρομος στην ανάπτυξη πολύτιμων εναλλακτικών τεχνικών».
Από τον επίσημο ιστότοπο της FEMA, εδώ: https://www.femamotorcycling.eu/combustion-engine-ban/?fbclid=IwAR0ivIJ7egE9c1fTPtMpNYM0w3Jk9Hh2u2ymIxKZzc5f5kEimECbBHdevow
ΜΤΦ: Παναγιώτης Καλαϊτζής