Οι πολιτικοί θέλουν να περπατάμε, να κάνουμε ποδήλατο ή να χρησιμοποιούμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ωστόσο, οι μοτοσυκλετιστές έχουν διαφορετικές ιδέες όσον αφορά τις μετακινήσεις, τον πηγαιμό στην δουλειά. Καλύτερες ιδέες, πιστεύει ο Wim Taal της FEMA.
Η έρευνα της FEMA σχετικά με τις συνήθειες μετακίνησης των μοτοσυκλετιστών δείχνει ότι χρησιμοποιούν πολλά διαφορετικά οχήματα και διαφορετικούς τρόπους μετακίνησης. Με αυτόν τον τρόπο προσαρμόζονται στις ανάγκες και τις δυνατότητές τους κάθε μέρα. Επενδύοντας σε διαφορετικούς τύπους οχημάτων -όχι μόνον μοτοσυκλέτες- δείχνουν μεγάλο αίσθημα ευθύνης και πρακτικής διορατικότητας. Κάτι που, σύμφωνα με την FEMA, θα πρέπει να τονωθεί και να επιβραβευτεί.
Γιατί να πάρω μια μοτοσυκλέτα στην δουλειά;
Όχι μόνον σχεδόν όλοι οι μετακινούμενοι με μοτοσυκλέτα θεωρούν ότι η μηχανή τους είναι ο πιο ευχάριστος τρόπος ταξιδιού, αλλά επαινούν επίσης τον μικρό χρόνο ταξιδιού, το χαμηλότερο κόστος και την ευκολία στάθμευσης μιας μοτοσικλέτας. Και ας μην ξεχνάμε και την ταλαιπωρία του μποτιλιαρίσματος, που ξεπερνιέται εύκολα με το μηχανάκι.
Γιατί όχι?
Οι μοτοσυκλετιστές είναι πολύ ξεκάθαροι όσον αφορά τους λόγους για να μην πάνε με την μηχανή τους στην δουλειά. Φυσικά, ο κακός καιρός παίζει μεγάλο ρόλο στην απόφαση για το πώς θα ταξιδέψετε στη δουλειά, και αυτό είναι κατανοητό και επίσης αδύνατον να διορθωθεί. Αυτό που μπορεί να διορθωθεί είναι δύο από τους πιο συχνά αναφερόμενους λόγους για να μην επιλέξετε την μοτοσυκλέτα: η έλλειψη ασφαλών εγκαταστάσεων στάθμευσης στον προορισμό και το πρόβλημα του πού να αποθηκεύσετε τα ρούχα και το κράνος της μοτοσυκλέτας σας. Οι εργοδότες μπορούν – για παράδειγμα – να μετατρέψουν εύκολα μερικές θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων σε θέσεις στάθμευσης μοτοσυκλετών και να συμπεριλάβουν την δυνατότητα να κλειδώσετε την μηχανή σας σε σταθερό κρίκο ή στύλο. Η παροχή απλών αλλά ασφαλών ντουλαπιών για τον εξοπλισμό της μοτοσυκλέτας δεν θα πρέπει επίσης να αποτελεί πρόβλημα. Εξάλλου, τα πλεονεκτήματα για τον εργοδότη είναι τεράστια, γιατί όχι μόνον οι εργαζόμενοι θα είναι στην ώρα τους στην δουλειά επειδή οι μοτοσυκλετιστές συνήθως δεν χάνουν χρόνο σε μποτιλιαρίσματα, αλλά και οι χώροι στάθμευσης μοτοσυκλετών καταλαμβάνουν πολύ λιγότερο χώρο ακριβού πάρκινγκ.
Οδική ασφάλεια
Είναι θετικό να βλέπουμε ότι ο κίνδυνος να οδηγείς μια μοτοσυκλέτα μέσα σε μποτιλιαρίσματα δεν θεωρείται μεγάλος κίνδυνος και δεν θεωρείται συχνά ως λόγος για να μην ταξιδεύεις με την μηχανή. Γενικά, ο κίνδυνος ατυχήματος κατά την μετάβαση στην δουλειά δεν θεωρείται ως λόγος επιλογής άλλου οχήματος ή άλλου τρόπου μεταφοράς της μοτοσυκλέτας.
Προωθήστε την μοτοσυκλέτα!
Αυτό που χρειαζόμαστε πρώτα από τις τοπικές κυβερνήσεις και από τους εργοδότες είναι η αναγνώριση των μοτοσυκλετών και άλλων μηχανοκίνητων δίτροχων ως μέρος της λύσης στα προβλήματα αστικής κυκλοφορίας. Παρέχοντας ασφαλείς χώρους στάθμευσης και αποθηκευτικούς χώρους για ρούχα και κράνη μοτοσυκλετών, έως και 30% περισσότεροι αναβάτες θα εξετάσουν το ενδεχόμενο να πάρουν την μηχανη τους στην δουλειά, βελτιώνοντας έτσι την ροή της κυκλοφορίας στις πόλεις μας και μειώνοντας σημαντικά την ανάγκη για χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων. Η ενεργή προώθηση και διευκόλυνση της χρήσης δικύκλων, μπορεί να αποδόσει μεγάλα οικονομικά οφέλη.
Για τους μετακινούμενους, το κόστος μοτοσυκλέτας για όλο το χρόνο είναι σχεδόν τρεις φορές μικρότερο από την λειτουργία ενός αυτοκινήτου, με το κόστος καυσίμων να κυμαίνεται κατά μέσο όρο στα 545 € για τους αναβάτες και 1.435 € για τους οδηγούς. Οι μοτοσυκλέτες είναι επίσης φιλικότερες προς το περιβάλλον, εκπέμποντας περίπου 99 g CO2/km σε αντίθεση με τα 210 g CO2/km που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα. Όσοι οδηγούν μηχανή κάτω των 250 κυβικών εκατοστών, το οποίο αντιπροσωπεύει το 62% τοις εκατό των δικύκλων της Ευρώπης, απολαμβάνουν ακόμη χαμηλότερο ποσοστό εκπομπών στα 62 g CO2/km.
Πηγή: Η οικονομική σημασία των μοτοσυκλετών για την Ευρώπη, Oxford Economics.
ΕΔΩ: https://www.oxfordeconomics.com/publication/download/359369
Από τις 3 έως τις 18 Φεβρουαρίου 2023 η FEMA διεξήγαγε μια διαδικτυακή έρευνα σχετικά με τις επιλογές κινητικότητας που κάνουν οι μοτοσυκλετιστές για να μετακινηθούν προς τις δουλειές τους.
Στην έρευνα απάντησαν 1.941 άτομα από 28 χώρες.
Το 89,18% των ερωτηθέντων είναι άνδρες, το 10,61% είναι γυναίκες, το 0,21% άλλοι.
Ο μέσος όρος ηλικίας των ερωτηθέντων είναι τα 50,2 έτη.
Οι ερωτηθέντες που μετακινούνται κατά μέσο όρο διανύουν 27,93 χιλιόμετρα από το σπίτι στην εργασία τους.
52 Οι ερωτηθέντες δεν μετακινούνται επειδή εργάζονται από το σπίτι, 17 είναι συνταξιούχοι.
Από τους ερωτηθέντες που μετακινούνται, το 35,26% περπατάει, κάνει ποδήλατο ή χρησιμοποιεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Από τους ερωτηθέντες που μετακινούνται, το 93,38% χρησιμοποιεί ηλεκτρικό δίτροχο.
Από τους ερωτηθέντες που μετακινούνται με ηλεκτρικό δίτροχο, το 73,4% το κάνει με βενζινοκίνητη μοτοσυκλέτα > 125 κ.εκ.
Από τους ερωτηθέντες που μετακινούνται, το 70,99% χρησιμοποιεί τετράτροχο όχημα (αυτοκίνητο/βαν/φορτηγό).
Από τους ερωτηθέντες, το 12,67% διαθέτει (μερικώς) ηλεκτρικό όχημα.
Από τους ερωτηθέντες που μετακινούνται, το 11,11% το κάνει με (μερικώς) ηλεκτρικό όχημα.
Κάντε κλικ εδώ για τα αποτελέσματα της έρευνας (αρχείο pdf).
Άρθρο του Wim Taal – FEMA
Μετάφραση: Παναγιώτης Καλαϊτζής