Σε όλες τις εκθέσεις και τα σχέδια που δημοσιεύουν τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε., η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κ.λπ., δεν αναφέρονται πλέον οι μοτοσυκλέτες. Ίσως το έχετε προσέξει κι εσείς. Ο Dolf Willigers της FEMA το πρόσεξε…
Είναι σαν να μην υπάρχουμε. Αυτό είναι κρίμα γιατί οι μοτοσυκλέτες έχουν πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλα μέσα μεταφοράς. Αγνοώντας τις μοτοσυκλέτες, οι εθνικοί και ευρωπαϊκοί νομοθέτες και οι τοπικές αρχές χάνουν την ευκαιρία να μειώσουν την ρύπανση, την κυκλοφοριακή συμφόρηση και τα προβλήματα στάθμευσης.
Ας ξεκινήσουμε με μερικά παραδείγματα για να δείξουμε τι συμβαίνει αυτές τις μέρες. Το καλοκαίρι του 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε μια Δημόσια Διαβούλευση σχετικά με τις βιώσιμες μεταφορές – το νέο πλαίσιο αστικής κινητικότητας. Τίποτα κακό με αυτό φυσικά, αλλά οι μοτοσυκλέτες δεν αναφέρθηκαν (ούτε καν ηλεκτρικά μοτοποδήλατα). Στείλαμε μια επιστολή στην Επιτροπή, μαζί με τους συναδέλφους μας από την FIM Europe και την ACEM για να επισημάνουμε ότι οι (ηλεκτρικές) μοτοσυκλέτες ή τα ηλεκτρικά δίτροχα όπως τα ονομάζαμε στην επιστολή, αποτελούν πολύτιμη προσθήκη στα μέσα μαζικής μεταφοράς, το περπάτημα και το ποδήλατο, καθώς αυτοί οι τρόποι δεν μπορούν να καλύψουν ρεαλιστικά όλες τις ανάγκες μεταφορών και η ανάγκη για ιδιωτικές μηχανοκίνητες μεταφορές θα υπάρχει πάντα όπου αυτό συμβαίνει.
Μετά από αυτό είχαμε μια συνάντηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όπου μπορούσαμε να εξηγήσουμε την άποψή μας, αλλά αυτό δεν άλλαξε πολύ, γιατί μετά την ανταλλαγή απόψεων δεν έγινε τίποτα. Ένα άλλο παράδειγμα: όλες οι δημοσιεύσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διαδικτυακά σεμινάρια σχετικά με την αστική κινητικότητα, κατευθυντήριες γραμμές για SUMPS (Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας), όλα φέρουν την ίδια φράση: «δημόσιες συγκοινωνίες, ποδηλασία, περπάτημα». Η μόνη εξαίρεση γίνεται για τα ηλεκτρικά σκούτερ, τα οποία φαίνονται να θεωρούνται βιώσιμα (με διάρκεια ζωής μόλις μερικούς μήνες…) επειδή οι οδηγοί αυτοκινήτων αναμένεται να αφήσουν τα αυτοκίνητά τους γι’ αυτά. Ακόμα περιμένω να συναντήσω τον πρώτο οδηγό αυτοκινήτου που το έκανε. Ολοκληρώνοντας, ένα τρίτο παράδειγμα: στις 13 Ιανουαρίου 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε ένα εγχειρίδιο, με τίτλο «Αξιολόγηση οδικής ασφάλειας σε όλο το δίκτυο – Εγχειρίδιο μεθοδολογίας και εφαρμογής». Σε σύνολο 86 σελίδων, οι μοτοσυκλέτες ή οι μοτοσυκλετιστές αναφέρονται μία φορά, στο πλαίσιο της συλλογής δεδομένων. Οι ποδηλάτες αναφέρονται 61 φορές, οι πεζοί 47 φορές, αλλά οι μοτοσυκλέτες φαίνεται να αποτελούν απλώς μέρος της «μηχανοκίνητης κυκλοφορίας» με τα ίδια χαρακτηριστικά και ανάγκες με τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά. Ως μοτοσυκλετιστές, όλοι γνωρίζουμε ότι αυτό δεν ισχύει.
Σας παρακαλώ, μην με παρεξηγήσετε, δεν παραπονιέμαι. Έπειτα από ενεργό δράση στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων των μοτοσικλετιστών για δεκαετίες, το έχω ξεπεράσει. Αλλά όταν παρατηρήσετε ότι μια ολόκληρη κατηγορία χρηστών του δρόμου απλώς αγνοείται και ταυτόχρονα βλέπετε ότι προωθούνται αρκετά γελοία οχήματα ως ηλεκτρικά σκούτερ, δείτε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψηφίζει στις 31 Ιανουαρίου 2023 ένα ψήφισμα για την ανάπτυξη μιας ΕΕ ποδηλατική στρατηγική επειδή «περισσότεροι αποκλειστικοί ποδηλατόδρομοι, θέσεις στάθμευσης για ποδήλατα και μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ θα μπορούσαν να συμβάλουν στην ενίσχυση της ποδηλατικής βιομηχανίας στην Ε.Ε. και στη διευκόλυνση της πράσινης μετάβασης», και βλέποντας πλήθος αρθρωτών λεωφορείων να ταξιδεύουν στις Βρυξέλλες σε ώρα αιχμής με λίγους επιβάτες σε κάνει να τα αντιμετωπίζεις με σκεπτικισμό.
Στο Παρίσι, και σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, οι μοτοσυκλετιστές πρέπει τώρα να πληρώνουν τα ίδια τέλη στάθμευσης με τους οδηγούς αυτοκινήτων. Οι μοτοσυκλετιστές πληρώνουν τα ίδια τέλη με τους οδηγούς αυτοκινήτων για να εισέλθουν στη ζώνη εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών του Λονδίνου (ULEZ), η οποία παρεμπιπτόντως θα περιλαμβάνει σύντομα όλο το ευρύτερο Λονδίνο, όταν ο δήμαρχος περάσει το δικό του. Υπάρχουν τέλη στάθμευσης για όλα τα είδη μοτοσυκλετών (συμπεριλαμβανομένων και των μοτοποδηλάτων) στη Στοκχόλμη. Αφού τα βλέπεις όλα αυτά αρχίζεις να αναρωτιέσαι τι συμβαίνει. Έχουν πράγματι υποστεί πλύση εγκεφάλου οι πολιτικοί, οι νομοθέτες και τα δημοτικά συμβούλια από αυτό το “μάντρα” του τρίπτυχου «δημόσιες συγκοινωνίες, ποδηλασία και περπάτημα» που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι ομάδες λόμπι «πράσινων» και οδικής ασφάλειας μεταδίδουν εδώ και χρόνια; Δεν θέλουν να κοιτάξουν την εναλλακτική ή απλώς δεν την βλέπουν;
«Το έχουμε πει συχνά και θα το ξαναπούμε: οι μοτοσυκλέτες δεν είναι το πρόβλημα – είναι μέρος της λύσης».
Όποια και αν είναι η αιτία της αγνόησης του προφανούς, κάνοντάς το αυτό όλοι αυτοί οι πολιτικοί, νομοθέτες και δημοτικά συμβούλια, χάνουν την ευκαιρία να κάνουν κάτι για την κυκλοφοριακή συμφόρηση, τα προβλήματα στάθμευσης, την ρύπανση και, ας μην το ξεχνάμε, να δίνεται η ευκαιρία για αξιόπιστη και προσιτή από πόρτα σε πόρτα κινητικότητα για τις μάζες, κάτι που δεν μπορούν πάντα να προσφέρουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το ποδήλατο, το περπάτημα ή τα ηλεκτρικά πατίνια.
Η FEMA έχει οργανώσει τέσσερις ευρωπαϊκές δοκιμές κινητικότητας σε πολλές πόλεις της Ευρώπης από το 2014, όπου οι μοτοσυκλέτες συγκρίθηκαν με άλλα μέσα μεταφοράς για την μετακίνηση στην πόλη. Συγκρίναμε τον χρόνο που χρειάζεται από πόρτα σε πόρτα. Οι μοτοσυκλέτα ήταν – με μια εξαίρεση λόγω μιας ατυχούς επιλογής διαδρομής – πάντα και με διαφορά ο νικητής. Όλα αυτά τα χρόνια και σε όλους τους χώρους, το έχουμε πει πολλές φορές και θα το ξαναπούμε: οι μοτοσυκλέτα δεν είναι το πρόβλημα, οι μοτοσυκλέτα αποτελεί μέρος της λύσης.
Από εδώ: https://www.femamotorcycling.eu/ignoring-motorcycles/
Μετάφραση: Παναγιώτης Καλαϊτζής