Τα Ηνωμένα Έθνη (ΟΗΕ) ορίζουν τον κανονισμό που περιγράφει τον τρόπο παραγωγής και δοκιμής του κράνους της μοτοσυκλέτας σας. Ο κανονισμός του ΟΗΕ Νο. 22 ισχύει για κράνη μοτοσυκλετών που έχουν άδεια να πωλούνται ως νόμιμα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Ο κανονισμός θεσπίζει «ενιαίες διατάξεις σχετικά με την έγκριση των προστατευτικών κρανών και των προσωπίδων τους για οδηγούς και επιβάτες μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων». Η τρέχουσα έκδοση του κανονισμού είναι ο Κανονισμός του ΟΗΕ αριθ. 22.06.
Με τον κανονισμό 22.06 σε ισχύ, τα ακόλουθα προστέθηκαν στο πεδίο εφαρμογής του κανονισμού:
Αρθρωτά κράνη – Κράνη εξοπλισμένα με κινητό ή αποσπώμενο προστατευτικό κάτω κάλυμμα προσώπου, θα υποβάλλονται σε δοκιμές με ή χωρίς το προστατευτικό πηγουνιού στη θέση τους.
Αντιηλιακές ασπίδες (γείσο) – Οι αντηλιακές ασπίδες δεν πρέπει να συγκρατούν ή να εμποδίζουν την κίνηση της προσωπίδας (ζελατίνας). Με το άνοιγμα της ζελατίνας, το γείσο θα πρέπει να μένει ή να επανέρχεται στην σταθερή του θέση. Το γείσο θα πρέπει να μπορεί να μετακινηθεί χωριστά από την ζελατίνα με μια απλή κίνηση. Τα κράνη που διατίθενται στην αγορά με γείσο θα δοκιμάζονται με το γείσο στην κανονική του θέση.
Ανακλαστικά αυτοκόλλητα – Προκειμένου να συμμορφωθούν με τις εθνικές απαιτήσεις, το κράνος ενδέχεται να απαιτείται να έχει ανακλαστικά υλικά. Αυτά τα υλικά μπορούν να παραδοθούν με το κράνος, με τις κατάλληλες οδηγίες για το πού και πώς να τα εφαρμόσετε στο κράνος.
Αξεσουάρ – Κράνη που διατίθενται στην αγορά με αξεσουάρ θα εξετάζονται για να βεβαιωθεί ότι ο εξοπλισμός δεν έχει αρνητικές επιπτώσεις και ότι το κράνος και/ή η μάσκα εξακολουθούν να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις. Η δοκιμή θα γίνει με και χωρίς το εξάρτημα και την υποστήριξή του, με ιδιαίτερη προσοχή στην απορρόφηση ενέργειας, τις αιχμηρές άκρες και το οπτικό πεδίο. Δεν επιτρέπεται να τροποποιήσετε το κράνος από τις αρχικές του προδιαγραφές όπως κατασκευάστηκε. Τα εξαρτήματα πρέπει να τοποθετούνται σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή του κράνους. Μόνο τα εξαρτήματα που έχουν δοκιμαστεί κατά τη διαδικασία έγκρισης τύπου του κράνους διατηρούν την έγκριση τύπου έγκυρη.
Δοκιμή κρούσης σωματιδίων στην ζελατίνα σε υψηλές ταχύτητες – Για να βεβαιωθείτε ότι οι προσωπίδες δεν θραύονται όταν χτυπηθούν από κάτι σκληρό κατά τη διάρκεια της διαδρομής σας, θα πρέπει να δοκιμαστούν με μια χαλύβδινη σφαίρα στα 60 m/s. Η προσωπίδα (ζελατίνα) δεν πρέπει να σπάει ή να παραμορφώνεται και το περίβλημα της προσωπίδας δεν πρέπει να χωρίζεται σε δύο ή περισσότερα κομμάτια ή να μην μπορεί πλέον να συγκρατεί τη προσωπίδα στη θέση της.
Εγκεφαλικός τραυματισμός λόγω περιστροφής – Εισάγεται μια μέθοδος δοκιμής πρόσκρουσης για τη μέτρηση της περιστροφικής επιτάχυνσης, για τη δοκιμή της πρόσκρουσης στον εγκέφαλο όταν το κράνος στρίβει κατά τη διάρκεια ενός ατυχήματος. Για να δοκιμασθεί αυτό, το κράνος θα αφεθεί να πέσει, κάτω από καθορισμένες γωνίες και με καθορισμένη ταχύτητα, σε ένα άκαμπτα τοποθετημένο αμόνι.
Ο κανονισμός 22.06 ψηφίστηκε τον Ιούνιο του 2020 και τέθηκε σε ισχύ από το 2024. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν μπορείτε πλέον να αγοράσετε κράνος εγκεκριμένο βάσει του κανονισμού 22.05. Ο κανονισμός 22.06 λέει: «Τα συμβαλλόμενα μέρη που εφαρμόζουν τον παρόντα κανονισμό μπορούν να απαγορεύσουν την πώληση κράνους και προσωπίδων που δεν πληρούν τις απαιτήσεις της σειράς τροποποιήσεων 06 του παρόντος κανονισμού».
Το αποδεκτό κείμενο του κανονισμού του ΟΗΕ αριθ. 22 βρίσκεται εδώ. Αυτό το έγγραφο περιλαμβάνει επίσης όλες τις μεθόδους δοκιμών.
Ο κανονισμός Νο. 22 απαιτεί κάθε κράνος μοτοσυκλέτας να φέρει ένα αυτοκόλλητο ραμμένο μέσα ή πάνω στο σύστημα συγκράτησης (γνωστός και ως: «το λουρί του πηγουνιού»). Αυτό το αυτοκόλλητο δείχνει το σήμα αναγνώρισης, τον αριθμό αναγνώρισης και τον σειριακό αριθμό παραγωγής. Νέο στον κανονισμό 22.06 είναι η απαίτηση να αναφέρεται στο κράνος το έτος παραγωγής του κράνους.
Πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τις ετικέτες ECE 22
Για να πωλείται το κράνος σας ως νόμιμο στην Ευρώπη, απαιτείται ετικέτα ECE 22 E-Mark .
Την ετικέτα E-Mark θα την βρείτε ραμμένη στο λουρί του πηγουνιού του κράνους σας.
Τα ψηφία μετά το «E» προσδιορίζουν τη χώρα όπου δοκιμάστηκε το μοντέλο κράνους και εγκρίθηκε το ECE 22.
Το 06 σημαίνει ECE R22.06, ακολουθούμενο από τον τετραψήφιο αριθμό έγκρισης κράνους.
Μετά την παύλα (-) θα βρείτε τον σειριακό αριθμό παραγωγής.
Το(τα) γράμμα(τα) στη μέση μεταξύ των δύο αριθμών δείχνει την έγκριση τύπου:
(J) Jet: κράνος χωρίς κανένα μέρος για να καλύπτει το κάτω μέρος του προσώπου. Ανοιχτό πρόσωπο.
(NP) Jet: κράνος με αποσπώμενο ή κινητό μέρος που καλύπτει το κάτω μέρος του προσώπου που δεν προστατεύει το πηγούνι.
(P) Ολόσωμο, κράνος με αποσπώμενο, κινητό ή ενσωματωμένο (μόνιμα σταθερό) μέρος του κράνους που καλύπτει το κάτω μέρος του προσώπου και προορίζεται να προστατεύει το πηγούνι.
(P/J) Αρθρωτό κράνος, σημαίνει κράνος, εξοπλισμένο με κινητό ή αποσπώμενο προστατευτικό κάτω κάλυμμα προσώπου, που πληροί τις απαιτήσεις και για τις δύο συνθήκες χρήσης με ή χωρίς προστατευτικό πηγουνιού στη θέση του. Η προστασία του πηγουνιού είναι εγγυημένη μόνο με το κάτω κάλυμμα προσώπου στη θέση του.
Ορισμένα κράνη «flip-front» είναι εγκεκριμένα και «J» και «P», που σημαίνει ότι ελέγχονται σύμφωνα με τους κανόνες τόσο των εγκρίσεων τύπου «jet» όσο και των πλήρως «προστατευτικών». Αυτό που σημαίνει για εσάς είναι ότι αυτά τα κράνη (και μόνο αυτά) μπορούν να οδηγηθούν είτε με το υποσιάγωνο σηκωμένο προς τα πάνω είτε χαμηλωμένο και κλειδωμένο στην θέση του.
Οι κύριες χώρες έγκρισης τύπου (E-mark):
Ε1: Γερμανία
Ε2: Γαλλία
Ε3: Ιταλία
Ε4: Ολλανδία
Ε5: Σουηδία
Ε6: Βέλγιο
Ε7: Ουγγαρία
Ε8: Τσεχία
Ε9: Ισπανία
Ε10: Γιουγκοσλαβία
E11: Ηνωμένο Βασίλειο
Ε12: Αυστρία
Ε13: Λουξεμβούργο
Ε14: Ελβετία
Ε16: Νορβηγία
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των Οδηγιών της ΕΕ και των Κανονισμών του ΟΗΕ;
Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες, τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) εκκινούν και επεξεργάζονται Οδηγίες της ΕΕ. Οι οδηγίες αυτές εγκρίνονται με ειδική πλειοψηφία σε διαδικασία συναπόφασης από το Συμβούλιο της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ). Οι Οδηγίες της ΕΕ είναι δεσμευτικές, δηλαδή εφαρμόζονται σε υποχρεωτική βάση από όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Στο πλαίσιο της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (UNECE) στην Γενεύη, το WP.29 και τα θυγατρικά του όργανα αναπτύσσουν τους Κανονισμούς βάσει της Συμφωνίας του 1958, σε συνεργασία με όλα τα Συμβαλλόμενα Μέρη της Συμφωνίας και μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ). Οι κανονισμοί των Ηνωμένων Εθνών δεν εφαρμόζονται σε υποχρεωτική βάση, αλλά εάν ένα Συμβαλλόμενο Μέρος (C.P.) αποφασίσει να εφαρμόσει έναν κανονισμό του ΟΗΕ, η υιοθέτηση καθίσταται δεσμευτική πράξη. Ένα C.P. που έχει εκδώσει κανονισμό βάσει της Συμφωνίας του 1958 επιτρέπεται να χορηγεί εγκρίσεις τύπου σύμφωνα με τον εν λόγω κανονισμό και απαιτείται να αποδεχθεί την έγκριση τύπου οποιουδήποτε άλλου C.P. που εξέδωσε τον ίδιο κανονισμό.
Το Παγκόσμιο Φόρουμ για την Εναρμόνιση των Κανονισμών Οχημάτων και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργάζονται επί του παρόντος για την εναρμόνιση μεταξύ των κανονισμών του ΟΗΕ και των οδηγιών της ΕΕ. Επί του παρόντος, ορισμένες από τις Οδηγίες της ΕΕ είναι τεχνικά ισοδύναμες με τους Κανονισμούς του ΟΗΕ ή αναφέρονται μόνο στις απαιτήσεις του αντίστοιχου Κανονισμού των Ηνωμένων Εθνών.