Οι καινοτόμες οδικές σημάνσεις για μοτοσυκλετιστές είναι επιτυχημένες

Από την FEMA μας έρχεται το παρακάτω άρθρο:

Η σωστή γραμμή στην στροφή είναι απολύτως απαραίτητη για τους μοτοσυκλετιστές. Το KFV, το Αυστριακό Kuratorium für Verkehrssicherheit, (Συμβούλιο για την Οδική Ασφάλεια) ερεύνησε την επίδραση της καινοτόμου οδικής σήμανσης για μοτοσυκλετιστές σε επικίνδυνες στροφές στο Τιρόλο και παρείχε απόδειξη επιτυχίας: οι λευκές ελλειπτικές διαγραμμίσεις στον δρόμο είχαν ως αποτέλεσμα οι μοτοσυκλετιστές να επιλέξουν πιο ασφαλείς γραμμές στις στροφές και να μειώσουν τον αριθμό των ατυχημάτων με μοτοσυκλέτες. κατά 80%.

Παίρνοντας την στροφή με ασφάλεια στην σωστή γραμμή οδήγησης – έτσι θα έπρεπε να είναι. Η σωστή γραμμή στροφής είναι απολύτως απαραίτητη για τους μοτοσυκλετιστές – μηχανοκίνητα οχήματα χωρίς ζώνη τσαλακώματος. Μια ματιά στα στατιστικά των ατυχημάτων δείχνει ότι τα περισσότερα ατυχήματα με μοτοσυκλέτες στους δρόμους της Αυστρίας συμβαίνουν σε στροφές.

Η αιτία πολλών ατυχημάτων μοτοσυκλέτας είναι μια εσφαλμένη επιλογή γραμμής στροφής, όταν το πάνω μέρος του σώματος εκτείνεται πολύ προς τα αριστερά σε μια αριστερή στροφή, δηλαδή στην επερχόμενη λωρίδα, συχνά δεν είναι πλέον δυνατός ο αυθόρμητος ελιγμός αποφυγής χωρίς να προκληθεί ατύχημα, όταν εμφανίζεται ξαφνικά η αντίθετη κυκλοφορία. Εάν εξακολουθεί να μπορεί να αποφευχθεί μια σύγκρουση με το επερχόμενο όχημα, το μηχάνημα τραβιέται προς τα πάνω από την κάτω γωνία κλίσης και το ταξίδι συνεχίζεται σε πιο στενή ακτίνα καμπύλης – ένα δύσκολο επίτευγμα τεχνικής οδήγησης υψηλής ποιότητας που δεν λειτουργεί πάντα.

Τα δεδομένα ατυχημάτων από τη Στατιστική Υπηρεσία της Αυστρίας που αναλύθηκαν από το KFV (Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας) δείχνουν ότι η επιλογή λάθος γραμμής οδήγησης πολύ συχνά οδηγεί άμεσα σε καταστροφή. «Το να δεύγεις από τον το δρόμο στα δεξιά σε μια αριστερή στροφή» είναι ο δεύτερος πιο συνηθισμένος τύπος ατυχήματος με μοτοσικλέτα μετά την «πτώση από το όχημα». Θλιβερή απόδειξη των ανεπιτυχών ελιγμών στις στροφές – και της σημασίας της επιλογής μιας ασφαλούς γραμμής οδήγησης, ειδικά σε σφιχτές, τυφλές στροφές.

Προκειμένου να μειωθεί ο υψηλός κίνδυνος ατυχημάτων σε αυτές τις περιβόητες επικίνδυνες περιοχές, η ερευνητική ομάδα του KFV, σε συνεργασία με την πολιτεία του Τιρόλου, το περιφερειακό στέλεχος και τα τοπικά τμήματα συντήρησης δρόμων, ανέπτυξε έναν νέο τύπο οπτικής οδικής σήμανσης, η οποία χρησιμοποιήθηκε το 2019 σε 19 κρίσιμες καμπές του Τιρόλου όπου άλλα μέτρα μετριασμού των ατυχημάτων είχαν ήδη αποτύχει: λευκές ελλειπτικές μεμβράνες που – αρμονικά τοποθετημένες μεταξύ τους σαν μια σειρά από μαργαριτάρια κατά μήκος της κεντρικής γραμμής – προορίζονται να εξασφαλίσουν μεγαλύτερη απόσταση ασφαλείας την επερχόμενη λωρίδα. Η ανάλυση πριν και μετά αποδίδει ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα επιτυχίας: η καινοτόμος οπτική υποστήριξη έφερε μείωση κατά 80% στον αριθμό των ατυχημάτων μοτοσυκλέτας στις στροφές των δοκιμών.

Οι σφιχτές στροφές είναι εν δυνάμει επικίνδυνες – οι στροφές με ολοένα και μικρότερη ακτίνα, ακόμη περισσότερο. Η επιλογή μιας ασφαλούς γραμμής οδήγησης είναι απαραίτητη για τους μοτοσυκλετιστές εδώ. Στην αλπική πολιτεία του Τιρόλου – για τοπογραφικούς λόγους – υπάρχουν κάποιες περιβόητες στροφές αυτού του τύπου. Αυτές οι κλασικές στροφές υψηλού κινδύνου εξετάστηκαν λεπτομερώς από την ερευνητική ομάδα της KFV όσον αφορά τα ποσοστά ατυχημάτων και επίσης στοχεύτηκαν με ακρίβεια επί τόπου – σε έναν έλεγχο πραγματικών συνθηκών – σε μια μοτοσυκλέτα. Ως μέτρο ασφαλείας που μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα, η εγκατάσταση οπτικών στοιχείων καθοδήγησης στι έδαφος, τοποθετήθηκε στην κορυφή της λίστας υποχρεώσεων της ομάδας έργου.

Οι μοτοσυκλετιστές γενικά αποφεύγουν να οδηγούν σε οδικές σημάνσεις (λευκές γραμμές), ακόμα κι αν είναι αντιολισθητικές και με αυξημένη πρόσφυση, τουλάχιστον όταν είναι καινούριες, ακόμα και στη βροχή. Η διεπιστημονική ομάδα KFV εκμεταλλεύτηκε αυτή την βασική αρχή τεχνικής οδήγησης για μοτοσυκλέτες που δικαίως προωθείται στις σχολές οδήγησης, κατά την εξέλιξη των νέων ελλειπτικών σημάνσεων.

«Η μείωση των ατυχημάτων με μοτοσυκλέτες στις 19 στροφές των δοκιμών είναι 80% – ξεκάθαρη απόδειξη της επίδρασης ασφαλείας της νέας σήμανσης».

Στις αρχές του καλοκαιριού του 2019, οι 19 επιλεγμένες επικίνδυνες καμπές στους επαρχιακούς δρόμους του Τιρόλου εφοδιάστηκαν με τις καινοτόμες σημάνσεις. Χρησιμοποιήθηκε ταινία 3M Stamark 380 – οι λόγοι για την επιλογή αυτού του υλικού περιελάμβαναν τον ιδιαίτερα υψηλό συντελεστή τριβής του και το γεγονός ότι μπορεί να πατηθεί αμέσως μετά την εφαρμογή της σήμανσης.

Το 2023, όλοι οι τόποι ατυχημάτων που εντοπίστηκαν στην πιλοτική μελέτη του 2019 εξετάστηκαν ξανά – λαμβάνοντας υπόψη την μειωμένη χιλιομετρική απόσταση το 2020 και το 2021 λόγω της πανδημίας.

Ο πιο πρόσφατος έλεγχος παρέχει ενθαρρυντικά σχόλια:

Η πλειοψηφία των μοτοσικλετιστών απέφευγε να πατήσει τις ελλείψεις και επέλεξε τις γραμμές οδήγησης σε ασφαλή απόσταση από το κέντρο του  δρόμου. Και στις 19 καμπύλες, υπήρξαν συνολικά μόνο τέσσερα ατυχήματα μοτοσυκλέτας που αφορούσαν τραυματισμό μεταξύ Ιουλίου 2019 και τέλους 2021. Η μείωση των ατυχημάτων μοτοσυκλέτας στις 19 καμπύλες δοκιμών είναι 80% – ξεκάθαρη απόδειξη της επίδρασης ασφαλείας των ελλειπτικών σημάνσεων. Με βάση τα τελευταία ευρήματα, η ερευνητική ομάδα του KFV συνιστά τα ακόλουθα μέτρα για την εκτόνωση των επιρρεπών σε ατυχήματα καμπών:

– Ελλείψεις που σώζουν ζωές: τα σημάδια ελλείψεων που δοκιμάστηκαν στην πρακτική δοκιμή του Τιρόλου για να παρέχουν οπτικό προσανατολισμό και να επηρεάσουν την επιλογή γραμμής οδήγησης έχουν αποδειχθεί μέτρο ασφαλείας στις στροφές αριστερά και δεξιά. Οι ελλείψεις αυτές μπορούν να σώσουν ζωές.
– Στοιχεία οδηγών φιλικά προς τη μοτοσυκλέτα: προς όφελος της συγχωρητικής υποδομής, θα πρέπει να τοποθετούνται όσο το δυνατόν λιγότερα εμπόδια στην πιθανή γραμμή πτώσης των μοτοσικλετιστών. Τα πιθανά σημεία κρούσης θα πρέπει να είναι κατασκευασμένα από εύκαμπτο πλαστικό και οι μπαριέρες στις διαδρομές μοτοσυκλετών θα πρέπει να είναι διπλής κάλυψης.
– Αποφυγή και επιδιόρθοση των στροφών που “κλεινουν”, με ολοένα και στενότερη ακτίνα: αυτές οι στροφές αποτελούν τεράστιο κίνδυνο – και όχι μόνο για τους μοτοσυκλετιστές. Τέτοιοι σχεδιασμοί γραμμών θα πρέπει να αποφεύγονται σε μελλοντικές οδοποιίες και οι υπάρχουσες στροφές θα πρέπει να επιδιορθωθούν.
Η νέα αυτή, σωτήρια σήμανση, βρίσκεται στοω δρόμο της επιτυχίας διεθνώς. Μια ματιά πέρα ​​από τα σύνορα δείχνει ότι οι πιλοτικές μελέτες για οδική σήμανση ενίσχυσης της ασφάλειας για δρόμους μονής λωρίδας βρίσκονται επίσης σε εξέλιξη σε χώρες όπως η Γερμανία, η Ελβετία, το Λουξεμβούργο, η Σκωτία, η Ισπανία και η Αυστραλία.

Από εδώ: https://www.femamotorcycling.eu/road-marking-for-motorcyclists/

Μετάφραση: Παναγιώτης Καλαϊτζής